Julkaistu 21.9.2020

Muistiviikkoa vietetään tällä viikolla

Viikon aikana tuodaan esiin erityisesti vapaaehtoisten merkitystä ja kerrotaan mahdollisuuksista tukea muistisairaita ja läheisiä vapaaehtoistoiminnan kautta.

Muistiyhdistyksissä ympäri Suomen toimii yhteensä 1 400 vapaaehtoista monenlaisissa tehtävissä.

– Heillä on monia tärkeitä tehtäviä esimerkiksi vertaisryhmien ohjaajina ja tukihenkilöinä. Lisäksi he auttavat muun muassa tapahtumien järjestämisessä, kertoo Muistiliiton toiminnanjohtaja Katariina Suomu.

Muistiviikon teemana on tänä vuonna ”Muistiasia on kaikkien asia”. Teemalla muistutetaan, että jokainen voi omalta osaltaan tukea sairastuneita ja läheisiä esimerkiksi vapaaehtoisena tai muistiyhdistyksen jäsenenä. Jos vapaaehtoistoiminta muistisairaiden ja läheisten parissa kiinnostaa, itselle sopivan tehtävän voi löytää Muistiliiton uuden testin avulla.

­Vuosittain muistisairauteen sairastuu 14 500 ihmistä. Väestön ikääntymisen myötä muistisairaiden määrä tulee tulevina vuosikymmeninä kaksinkertaistumaan. Vaikka muistisairaudet ovat kansansairauksia siinä missä sydän- ja verisuonisairaudetkin, niihin liittyy edelleen paljon negatiivisia asenteita.

– Muistiviikolla pyrimme kertomaan muistisairauksista. Tietoa lisäämällä voimme vähentää niihin liittyviä ennakkoluuloja ja nostaa esiin, että myös muistisairauden kanssa voi elää omannäköistä ja hyvää elämää, Suomu sanoo.

Muistiviikkoa vietetään vuosittain kansainvälisen Maailman Alzheimer-päivän (21.9.) ympärillä. Paikalliset muistiyhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät toimintaa viikon aikana, tarkempia tietoja löydät tapahtumakalenterista.