Julkaistu 24.9.2018

Muistiviikko 2018: muistiystävällisiä tekoja ympäri Suomen

Muistiviikkoa vietettiin tänä vuonna teemalla Muistiystävällisiä tekoja. Niitä tehtiin ahkerasti ympäri Suomen – ja palkittiin! Tässä tunnelmia muistiyhdistysten tapahtumista. Muistiviikolla starttasi myös muistikummitoiminta.

Iloa ja voimaa -kiitosjuhla

Muistiliiton ja Lapin Muistiyhdistyksen Iloa ja voimaa -kiitosjuhlaa vietettiin Muistiviikon aattona Rovaniemellä. Muistiliiton Vuoden vapaaehtoisteko -palkinnon sai aivoterveyslähettilästoiminta Pohjois-Pohjanmaalla. Palkintoa olivat vastaanottamassa vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Minna Kaltio (vas.) sekä aktiivinen aivoterveyslähettiläs ja Raahen seudun muistiyhdistyksen puheenjohtaja Onerva Raivio. Vuoden Muistikaverina palkittiin Tellervo Sarjas (oik.). Kansantanssilla juhlavieraita viihdytti Siepakat Rovaniemeltä.

Rovaniemi1.jpg

rovaniemi2.jpg

Uusia Muistikummeja

Muistikummituokioita järjestettiin ympäri Suomen Helsingistä Utsjoelle. Maailman pohjoisimmat muistikummit tulevat nyt Utsjoelta! Myös Eduskunnan Kansalaisinfossa pidettiin kummituokio Maailman Alzheimer-päivänä.

kummit_kontula.jpg

kummit_pe21.9..jpg

kummit_kinapori1_helsinki.jpeg

kummit_kamppi_helsinki.jpg

kummit_utsjoki5.jpg

Muistiystävällisiä tekoja

Pitkin Muistiviikkoa ympäri Suomea tehtiin ja palkittiin muistiystävällisiä tekoja. Kuusamossa järjestettiin muistiystävälliset tanssit. Tanssien lomassa muistiystävällisten tekojen palkinnon sai linja-autoyrittäjä Ulla Rontti.

muistiystävällinen_kuusamo2.jpg

muistiystävällinen_kuusamo3.jpg

Kemissä Kemin seurakunnan kirkkoherra Tuomas Tölli vastaanotti muistiystävällisen teon kunniakirjan Länsi-Pohjan Muistiyhdistyksen varapuheenjohtaja Aulikki Jänis-Koivuniemeltä.

my_teko_länsi-pohja.jpg

Raahessa pyöreitä vuosia

Raahen seudun muistiyhdistys täytti pyöreät 20 vuotta. Juhlatunnelmissa yhdistyksen puheenjohtaja Onerva Raivio ja Muistiliiton hallituksen puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen.

Valokuva henkilöltä Minna Hietakangas (4).jpg

Valokuva henkilöltä Minna Hietakangas (3).jpg

Muistigaala huipensi viikon

Muistiviikko huipentui Muistigaalaan Maailman Alzheimer-päivänä. Kutsuvierastilaisuudessa juhlittiin muistityön kolmea vuosikymmentä. Muistiliiton kultaisen ansiomerkin sai Finger-tutkimuksen johtohahmo, professori Miia Kivipelto. Juhlakonsertissa esiintyivät Eino Grön, Tuuletar, Philomela-kuoro ja Juvenalia Big Band ja sen juonsi Mikael Konttinen.

gaala1.jpg

gaala3.jpg