Julkaistu 20.3.2015

Muistisairauksiin tartuttava maailmanlaajuisesti - nyt!

Muistisairauksiin tartuttava maailmanlaajuisesti – nyt!

Yli 80 maata kokoontui Geneveen 16.-17.3.2015 Maailman terveysjärjestön (WHO) ensimmäiseen maailmanlaajuiseen muistisairauskokoukseen. Kokouksessa merkittävänä saavutuksena voi pitää sitä, että osallistujat sitoutuvat yhdessä toimintaan muistisairauksia vastaan.

Maailman terveysjärjestön kokouksessa jatkettiin G7-maiden aloittamaa muistityötä. Kokouksessa käsiteltyjä teemoja olivat hoiva, hoito ja tietoisuus muistisairauksista, ihmisoikeudet sekä alan parhaat käytännöt. Osallistujina oli  ministereitä, tutkijoita ja niin lääketieteen kuin järjestösektorinkin asiantuntijoita. Muistiliiton kansainvälinen kattojärjestö Alzheimer's Disease International osallistui kokoukseen aktiivisesti.

Kokouksen osallistujat laativat yhteisen toimintasuunnitelman muistisairauksien nostamiseksi globaaliksi terveysprioriteetiksi ja listasivat painotettavia toimenpiteitä. Kokouksen osallistujat peräänkuuluttavat toimia muistisairaiden ihmisten, läheisten, perheiden ja yhteisöjen eteen.

Ehdotettuja toimia ovat muun muassa:

• Muistisairaudet on nostettava kansallisten ja kansainvälisten päättäjien työlistalle
  • Muistisairauksista on levitettävä tietoisuutta ja muistisairaiden ihmisten osallisuutta on terästettävä
  • Muistisairauksien ennaltaehkäisyyn on panostettava
  • Muistisairauksien tutkimusta on vahvistettava
  • Muistisairauksiin liittyvän hoidon ja hoivan esteitä, etenkin taloudellisia, on poistettava
  • Maailman terveysjärjestön muistisairauksiin liittyvää työtä on tuettava

Tarkemmin kokouksen annista voi lukea (englanniksi) Maailman terveysjärjestön (WHO) sivuilta ja järjestönäkökulmasta Alzheimer Disease Internationalin uutisesta.