Julkaistu 13.10.2023

Muistisairauksien eurooppalaiset asiantuntijat koolla Helsingissä

Eurooppalaisten muistijärjestöjen katto-organisaation Alzheimer Europen konferenssissa esitellään muistisairauksiin liittyvää ajankohtaista tutkimustietoa ja hyviä käytänteitä ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen liittyen sekä pohditaan sairastuneen oikeuksia ja muistisairauksien yhteiskunnallisia vaikutuksia. Konferenssi järjestetään Helsingin Messukeskuksen konferenssisiivessä 16.–18. lokakuuta 2023.

Muistisairaudet ovat yksi maailmanlaajuisista kansansairauksista. Muistisairaiden määräksi arvioidaan yli 55 miljoonaa, ja luku kasvaa nopeasti, kun ihmisten elinikä pitenee. Muistisairaus ei kuulu tavanomaiseen ikääntymiseen, mutta riski sairastua lisääntyy ihmisen ikääntyessä. Jopa 40 % muistisairauksista olisi ehkäistävissä tai sairauden puhkeamista voitaisiin viivästyttää aivoterveellisillä elämäntavoilla.

Konferenssi koostuu asiantuntijaluennoista ja -keskusteluista ja työskentelymallien esittelyistä ja postereista. Ohjelmassa on myös muistisairauteen sairastuneiden ja heidän läheistensä puheenvuoroja. Tänä vuonna aiheita ovat muun muassa aivoterveys ja muistisairauksien ennaltaehkäisy, teknologia muistisairauksien hoidossa, muistisairauksien taloudelliset vaikutukset, muistisairaiden oikeudet sekä LGBTQ+ ja muistisairaudet.

Kolmipäiväisen englanninkielisen ohjelman rinnalla on tiistaina 17.10. tarjolla suomenkielistä ohjelmaa. Osa ohjelmasta järjestetään hybridinä. Konferenssiin osallistuu lähes 1 000 muistialan ammattilaista eri puolilta Eurooppaa.

Konferenssin suojelijana toimii sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuso. Hän puhuu konferenssin avajaisissa maanantaina 16.10.

www.alzheimer-europe.org/Conferences/2023-Helsinki

Kirsi Korhonen, viestintäpäällikkö
kirsi.korhonen@muistiliitto.fi, 050 5432 545

Faktaa muistisairauksista Suomessa