Julkaistu 10.12.2020

Muistisairaudet tulee säilyttää eurooppalaisen tutkimuksen sekä sosiaali- ja terveyspolitiikan prioriteettina

Muistisairauksiin liittyviä suosituksia esiin nostava Alzheimer Europen raportti ”Dementia as a European Priority -A Policy Overview” julkaistiin keskiviikkona 9. joulukuuta. Raportissa käydään läpi Euroopan unionin tämänhetkisiä muistisairauksiin liittyviä linjoja ja annetaan suosituksia tulevaisuutta ajatellen.

Muistisairauksiin liittyvä tieto, osaaminen sekä sairastuneiden ja läheisten tuki on kehittynyt viime vuosina eri puolilla Eurooppaa voimakkaasti. Jotta myönteinen kehitys jatkuu, on muistisairauksiin jatkossakin välttämätöntä kiinnittää huomioita.

Raportti suosittelee Euroopan Unionille ja sen jäsenvaltioille mm. seuraavaa:

• Muistisairauksien tutkimus tulee nostaa prioriteeksi, ja sille tulee tarjota resursseja ja rahoitus. Myös tutkimushankkeiden välistä yhteistyötä tulee parantaa.
  • Muistisairaudet tulee priorisoida myös kroonisia sairauksia, mielenterveyttä ja ikääntymisessä koskevissa ohjelmissa sekä kansallisesti että Euroopan Unionissa.
  • Jäsenvaltioita tulee tukea ottamaan käyttöön Maailman terveysjärjestön WHO:n Global Action Plan on Dementia -ohjelma.
  • Muistisairaudet tulee tunnistaa vammaksi ja sisällyttää vammaispoliittisiin ohjelmiin.

Raportti julkaistiin Euroopan Parlamentin online-työpajassa, jota veti europarlamentaarikko, Alzheimer Europen hallituksen jäsen ja Muistiliiton valtuuston varapuheenjohtaja Sirpa Pietikäinen. Raportin voi lukea englanniksi Alzheimer Europen sivuilla.