Julkaistu 25.5.2023

Muistisairaudet priorisoitava globaalilla ja kansallisella tasolla

Alzheimer’s Disease Internationalin (ADI) tuoreen From Plan to Impact -raportin mukaan kolme neljäsosaa Maailman terveysjärjestön WHO:n jäsenmaista on epäonnistunut lupauksessaan priorisoida muistisairaudet.

Myös Muistiliitto on tilanteesta huolissaan. Muistisairaudet ovat kansansairaus, jonka hoitoon ja ennaltaehkäisyyn Suomen tulisi investoida. Panostuksilla on sekä kansanterveydellistä että taloudellista merkitystä. Suomessa on yli 200 000 muistisairasta, ja määrän on ennustettu nousevan puoleen miljoonaan vuoteen 2050 mennessä.

Muistiliitto pitää tärkeänä, että muistisairauksien hoito ja ennaltaehkäisy nousevat esille meneillään olevissa hallitusneuvotteluissa. Hallitusneuvotteluissa tehdään monia Suomen tulevaisuuden kannalta merkittäviä linjauksia. Oikea-aikaiset, hyvin kohdennetut ja vaikuttavat palvelut ovat myös taloudellisesti kannattava investointi.

Tutustu ADI:n raporttiin täällä.

kehittämispäällikkö Minna Teiska
minna.teiska@muistiliitto.fi