Julkaistu 4.12.2017

Muistisairaat ja läheiset kokoontuivat Kokkolassa

Muistisairaat ja läheiset kokoontuivat seitsemättä kertaa valtakunnalliseen seminaariin Kokkolan Hyvinvointikampukselle lauantaina 2.12.2017. Muistisairaiden ja läheisten seminaareja on järjestetty jo vuodesta 2008, ja nykynimeltään Aktiivit muistin asialla -seminaarit ovat Muistiliiton tärkeimpiä vuosittain järjestettäviä tapahtumia.

Muistiliitolle ja sen 44 jäsenyhdistykselle on tärkeää tarjota muistisairaille ihmisille ja läheisille osallistumisen, toimimisen ja vaikuttamisen paikkoja vahvistaen heidän yhdenvertaista osallisuuttaan. Muistiliitto rohkaisee näiden seminaarien kautta muistisairauteen sairastuneita ja läheisiä toimimaan muistiyhdistyksissä ja siten vaikuttamaan muistisairaiden oikeuksiin.

Tämän vuoden seminaarissa juhlittiin 100-vuotiasta Suomea teemalla Muistimatka menneeseen, nykypäivään ja tulevaan. Päivän aikana kuultiin muistiaktiivi Tarmo Jutilan ajatuksia vuonna 2016 perustetusta Keski-Pohjanmaan Muistiluotsin ja Keski-Pohjanmaan Muisti Yhdistyksen maakunnallisesta muistiaktiiviryhmästä, tutustuttiin Muistimatkani-näyttelyyn, nautittiin tenori Pekka Mattilan ja Mäntykankaan koulun lasten laulusta sekä yhteislaulusta. Tampereen kaupunkilähetyksen Tuula Pesosen ja Hillervo Pohjanvirran johdolla pohdittiin mistä tulee hyvä mieli. Lopuksi pantiin jalalla koreasti hanuristi Aarre Polson johdolla. Kaikista tärkeintä seminaarissa oli kuitenkin yhdessäolo, vertaistuki ja hyvä mieli.

Seminaari järjestettiin yhteistyössä Keski-Pohjanmaan Muisti Yhdistys ry:n, Keski-Pohjanmaan Muistiluotsin / Suomen Dementiayhdistys ry:n ja TunteVasta Virtaa Arkeen -hankkeen / Tampereen Kaupunkilähetys ry:n kanssa.

Katso lisää:

• Muistiliiton virtuaalisessa Galleriassa kuvia seminaarista (lisätty 8.12.2017)
  • Instagramissa tanssin iloa
  • Muistiliiton Suomi 100 Muistimatka menneeseen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen -tapahtumaideaa toteuttiin aiemmin syksyllä myös Seinäjoella näytelmän muodossa. Lisää muistisairaiden elämäntarinoita dramatisoivasta Ny rämähtää ja muita tarinoita! -näytelmästä voi lukea täällä.

Lisätietoja: