Julkaistu 18.1.2018

Muistiliitto täyttää 30 vuotta

Vuosi 2018 on Muistiliiton 30-vuotisjuhlavuosi, jota vietetään teemalla Kohti muistiystävällistä Suomea.

– Liitto perustettiin aikanaan erityisesti omaishoitajien tueksi. Tietoa muistisairauksista oli tuolloin hyvin vähän. Siitä ollaan kuljettu pitkä tie teemamme mukaisesti kohti muistiystävällisempää yhteiskuntaa ja entistä aktiivisempaa muistisairaan roolia toiminnassamme. Nykyisin olemme vahvasti sekä muistisairaiden että läheisten oma järjestö – ainoana Suomessa, iloitsee toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

Kolmekymmentä vuotta sitten, vuonna 1988, paikallisesti toimivasti Helsingin Alzheimer-yhdistyksestä erotettiin omaksi toimijakseen valtakunnallinen Alzheimer-keskusliitto ry, josta vuonna 2009 sukeutui nimenmuutoksen myötä Muistiliitto ry.

– Olemme olleet nimen vaihtamiseen hyvin tyytyväisiä – se oli loistava päätös. Haluamme puhua yleisesti muistisairauksista, muistin heikkenemisestä ja ihmisen hyvinvoinnista sen sijaan, että keskittyisimme vain yleisimpään muistisairauteen, eli Alzheimerin tautiin. Nimenvaihdos on tehnyt meistä helpommin lähestyttäviä, kertoo Okkonen.

Juhlavuoden huippuhetkiä

30-vuotista taivalta juhlistetaan erityisesti Muistiviikolla syyskuussa (vk 38/2018), jolloin pidetään myös varsinainen 30-vuotisjuhla Helsingissä.

Juhlavuosi näkyy sosiaalisessa mediassa läpi vuoden, kun esiin nostetaan virstanpylväitä ja onnistumisia 30 vuoden ajalta. Muistihistorian havinan tunnistaa 30 vuoden juhlatunnuksesta.

(Uutinen jatkuu kuvan alla.)

– Kolmessa vuosikymmenessä on tapahtunut paljon niin järjestössämme kuin koko muistityön kentällä. Olemme menneet huimasti eteenpäin 80-luvusta, jolloin muistisairauksia ei vielä kunnolla tunnettu, muistin heikkeneminen saatettiin leimata ”normaaliksi höperöitymiseksi” ja lääkkeistä saatettiin vasta haaveilla. On ilo tehdä töitä kentällä, joka koko ajan kehittyy, kertaa Okkonen.

Seuraa juhlavuottamme mm. seuraavissa kanavissa:

Muistiyhdistykset mukana muistityössä

Muistiliiton 44 jäsenyhdistyksestä osa on Muistiliittoa vanhempia – vanhimpana Helsingin Alzheimer-yhdistys ry – ja osa vasta muutaman vuoden ikäisiä, nuorimpana vuonna 2015 perustettu Sipoon Muisti ry. Vuoden 2018 muita kolmekymppisiä ovat Lapin Muistiyhdistys ry, Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry ja Varsinais-Suomen Muistiyhdistys ry.

Juhlavuoden tunnus muistiyhdistyksille ja medialle:

Lisätietoja: