Julkaistu 22.10.2020

Muistiliitto Queen Silvia Nursing Award -stipendin yhteistyökumppaniksi

Queen Silvia Nursing Award -stipendi rakentaa ja edistää hoitotyön osaamista. Muistiliitto on stipendin uusin yhteistyökumppani Suomessa.

– Muistiliiton kaltaisten järjestöjen tieto ja asiantuntemus on tärkeää, kun edistämme Queen Silvia Nursing Awardin tavoitetta. Kannustamme tulevia sairaanhoitajia harkitsemaan tulevaisuutta geriatrisessa hoitotyössä ja muistisairaiden hoidossa, sanoo Petra Tegman, Swedish Care Internationalin toimitusjohtaja.

– Muistiliitto on paikallisten muistiyhdistysten, neuvonnan ja vapaaehtoistoiminnan avulla auttanut suomalaisia yli 30 vuoden ajan. Yhteistyö heidän kanssaan on hieno mahdollisuus avoimeen keskusteluun muistisairauksista ja siitä, että alalle tarvitaan taitavia sairaanhoitajia. Keskustelu tästä on tärkeää myös koronapandemian aikana.

Muistiliiton toiminnanjohtaja Katariina Suomu on iloinen uudesta yhteistyöstä.

– Stipendistä kertominen mahdollistaa puhumisen sairaanhoitajien taidoista ja uusista innovaatioista ikääntyneiden ja muistisairaiden hoidossa. Pohjoismaat ovat tunnettuja hyvinvointimalleistaan ja laadukkaasta hoidosta, mutta aina on mahdollisuus tehdä asioita vielä paremmin, Suomu sanoo.

– Liian usein julkisessa keskustelussa ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten kasvava määrä nähdään taakkana. Sen sijaan se pitäisi nähdä tärkeänä ja inspiroivana haasteena.

Tänä vuonna jaettavalla stipendillä haetaan ratkaisuja hoitotyöhön korona-aikana. Stipendiä voivat hakea sairaanhoitajat ja sairaanhoitajaopiskelijat. Heidän tulee esittää idea tai ratkaisu siihen, miten hoitotyötä korona-aikana voidaan parantaa. Lisäpisteitä voi saada ideasta, joka hyödyntää erityisesti ikääntyneiden tai muistisairaiden hoitoa ja elämänlaatua.

Stipendi on arvoltaan 6 000 euroa. Se jaetaan Suomen lisäksi Ruotsissa, Puolassa, Saksassa, Liettuassa ja Yhdysvalloissa.

Stipendi pyrkii vastaamaan yhteisen globaalin tulevaisuutemme suurimpiin haasteisiin, kuten väestön ikääntymiseen ja tarpeeseen tarjota laadukasta ikääntyneiden ja muistisairaiden ihmisten hoitoa. Stipendi motivoi hoitoalan lahjakkuuksia kehittämään itseään alan innovaatioiden edelläkävijöiksi sekä rakentamaan ja edistämään ammatillisen hoitotyön osaamista.

Stipendin perustivat Swedish Care International ja vanhustenhoitofoorumi vuonna 2013. Se luotiin syntymäpäivälahjaksi Hänen majesteettinsa kuningatar Silvialle tunnustuksena hänen pitkäaikaisesta sitoutumisestaan vanhusten hoitoon ja muistisairausdiagnoosin saaneiden potilaiden hoitotyön laatuun. Ensimmäinen Queen Silvia Nursing Award -stipendin saaja julkistettiin hänen Majesteettinsa syntymäpäivänä, 23. joulukuuta 2013. Suomessa stipendi on jaettu vuodesta 2014.

Lisätietoja ja hakuohjeet stipendin sivustolla.