Julkaistu 27.10.2014

Muistiliitto mukana vaatimassa eurooppalaista muistiohjelmaa

Muistiliiton eurooppalaisen kattojärjestön Alzheimer Europe:n vuosittaisessa yleiskokouksessa 20.10.2014 26 maan edustajat asettuivat yhtenä rintamana Glasgow’n julistuksen taakse. Glasgow’n julistus peräänkuuluttaa eurooppalaisen muistiohjelman laatimista ja korostaa, että jokaisen Euroopan maan tulisi laatia oma kansallinen ohjelma. Lisäksi julistuksen allekirjoittajat vaativat maailman johtajia tunnistamaan muistisairaudet kansanterveydellisenä prioriteettina ja kehittämään maailmanlaajuisen muistisairauksien toimintasuunnitelman.

Julistuksen allekirjoittajat vahvistavat, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on

• oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin
  • oikeus laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen
  • oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa
  • oikeus eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuteen
  • oikeus tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä

Lue julistus kokonaisuudessaan Alzheimer Europe:n sivuilla.