Julkaistu 16.2.2017

Muistiliitto kiittää positiivista hyväntekijää

Yksi Suomen noin kahdestakymmenestä posetiivarista soittaa musiikkia muistityölle, eli lahjoittaa soitostaan lahjoituksina saadut tuotot Muistiliiton toimintaan. Hyvää tahtova soittoniekka on sir Väinämö, eli Kalevi Suojanen.

Suojanen kertoo soittamisensa taustasta:

– Se, että soitan posetiivimusiikkia Muistiliiton hyväksi perustuu kahteen tarinaan. Ensimmäinen tarina: Olin yli kuusi vuosikymmentä sitten äitini ja isäni kanssa vierailulla isän veljen luona kerrostalossa Turussa. Yhtäkkiä talon pihalta alkoi kuulua taivaallisen kaunista musiikkia. Sen kauneus jäi mieleeni loppuiäkseni. Soittaja oli talosta toiseen kiertävä posetiivari, jolle talojen asukkaat veivät kiitospalkaksi musiikista kolikoita.

Toinen tarina: Taistelimme, aviopuolisoni Maire ja minä, Mairen Alzheimerin tautia vastaan 15 vuotta. Saimme paljon ystävällisyyttä ja apua eri tahoilta: esimerkiksi intervallihoitajilta ja muistiyhdistyksiltä. Silloin heräsi ajatus, että joskus vielä haluan ’maksaa kiitollisuudenvelkani’. Muistiliiton kautta olen sitä nyt suorittamassa - toiveeni mukaan niin kauan kuin elonpäiviä riittää.

Suojanen on soittanut muistityön säveltä kesästä 2015, ensimmäisen kerran Seinäjoen Tangomarkkinoilla. Posetiivi on sen jälkeen soinut kymmenissä tapahtumissa ja paikoissa. Vuoden 2016 lopussa lahjoitusvaroja oli kertynyt huikeat 3 389,82 €. Näitä varoja on käytetty Vertaislinjan vapaaehtoistoimintaan muistiperheiden hyväksi.

– Olemme todella kiitollisia siitä, miten uutterasti ja suloisin sävelin Kalevi Suojanen on vienyt viestiämme maailmalle. Haluan esittää mitä lämpimimmät kiitokseni koko järjestömme puolesta, kiittää Muistiliiton toiminnanjohtaja Eila Okkonen.

17.2.2017 klo 13:30
Uutista korjattu lahjoitussumman osalta. Alkuperäisessä uutisessa oli summa 1 788,27 €, joka on vuoden 2016 lahjoituksen määrä. Yhteensä vuodesta 2015 lahjoituksia on kuitenkin kertynyt jo 3 389,82 €.