Julkaistu 17.5.2018

Muistiliitto avaa vertaiskeskustelun Tukinettiin

Muistiliitto on lakkauttanut nykyisen Vertaislinja-keskustelupalstan. Haluamme tarjota vertaiskeskustelijoillemme vilkkaamman keskustelufoorumin, ja siksi siirrämme keskustelupalstamme Tukinet-palveluun. Muisti ja muistisairaudet -keskustelualue aukeaa Tukinetissä kesäkuun alussa.

Tukinet on internetissä toimiva keskustelupalsta. Aivan kuten Vertaislinjakin, myös Tukinet tarjoaa mahdollisuuden kokemusten jakamiseen muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa.

Tukinetin taustalla on noin 50 suomalaista järjestöä. Tukinetin toiminta on aloitettu vuonna 2000, ja nykyisin siellä piipahtaa vuosittain jo yli puoli miljoonaa kävijää.

Tukinetin käyttäminen

Tukinettiä voi käyttää myös rekisteröitymättä palveluun. Ilman nimimerkkiä voi seurata avointen keskusteluryhmien kirjoittelua sekä käyttää muun muassa palveluhakemistoa.

Keskusteluun osallistuminen vaatii Tukinettiin rekisteröitymisen. Keskustella voi anonyyminä, nimimerkin suojassa. Rekisteröityessä tai käytön yhteydessä ei kerätä mitään henkilöllisyyden tunnistamisen mahdollistavia tietoja.

Tukinet on maksuton palvelu.

Luo Tukinet-tunnukset

Vanhat Vertaislinja-tunnukset ovat lakanneet toimimasta. Muistiliitto kannustaa lämpimästi kaikkia Vertaislinja-keskustelijoita rekisteröitymään Tukinetin käyttäjäksi. Tämä vaatii uusien tunnusten luomista Tukinet-palveluun. Tee näin:

• Mene osoitteeseen www.tukinet.net
  • Rekisteröitymislinkki löytyy sivun vas. ylälaidasta (mobiililla paina ensin "Kirjaudu sisään" ja sitten sivun alalaidasta "Rekisteröidy")
  • Rekisteröidy palstalle ohjeiden mukaan
  • Paina lopuksi sinistä ”Rekisteröidy” -nappia

Tukinettiin voi rekisteröityä jo nyt, vaikka Muisti ja muistisairaudet -keskustelu aukeaakin vasta kesäkuussa.

Tukinetissä keskustelu

Tukinetin keskustelualueet löytyvät osoitteesta www.tukinet.net, paina keltaista "Ryhmät"-painiketta. Muisti ja muistisairaudet -keskustelualue lisätään sinne kesäkuun alussa.

Huomaathan, että keskusteluketjujen viestit tarkistetaan ennen niiden julkaisemista. Tämä aiheuttaa pientä viivettä keskustelujen julkaisemiseen, mutta takaa sen, että Tukinetissä ei julkaista epäasiallisia viestejä.

Vanhat Vertaislinja-keskustelut säilyvät

Vanhat Vertaislinja-keskustelut eivät siirry Tukinettiin, mutta jäävät talteen ja löytyvät osoitteesta discussion.muistiliitto.fi. Niitä voi edelleen lukea, mutta ei enää kommentoida. Vertaislinjalle ei voi enää rekisteröityä.

Muut palvelut

Tässä koottuna Muistiliiton tukipalvelut verkossa:

• Muisti ja muistisairaudet -keskustelualue Tukinetissä (aukeaa kesäkuussa)
  • Kun isä unohti -vertaisryhmä Facebookissa 13-30-vuotiaille nuorille, joiden lähipiirissä muistisairautta
  • Työikäiset muistidiagnoosin saaneet -vertaisryhmä Facebookissa alle 65-vuotiaana muistisairauteen sairastuneille

Ja muistathan myös puhelinpalvelumme:

• Vertaislinja on edelleen soiton päässä. Vertaislinjalla vastaavat kokeneet, entiset muistisairaiden omaishoitajat. Vertaislinja päivystää joka ikinen ilta klo 17–21 maksuttomassa numerossa 0800 9 6000.
  • Muistineuvo-tukipuhelin tarjoaa tietoa, tukea ja ohjausta muistista sekä muistisairauksista ja niiden hoito- ja palvelujärjestelmästä. Vastaajina muistialan ammattilaiset numerossa 09 8766 550 maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 17–21. Minneslinjen betjänar på samma numret på tisdagen kl. 14–17 och erbjuder information, handledning och rådgivning.

Lisätietoja:

• Lisätietoja ja apua Tukinettiin rekisteröitymisestä: yllapito@tukinet.net
  • Vertaiskeskustelusta ja muistijärjestön tukipalveluista: