Julkaistu 5.8.2019

Muistiliiton lausunto lääketieteellistä tutkimusta koskevista pykäläluonnoksista

Muistiliitto on antanut lausunnon koskien tutkimuslainsäädäntöä ja pykäläluonnoksia tutkittavista, joiden itsemääräämiskyky on alentunut. Näemme lakiuudistuksen sisältämät uudet pykäläluonnokset muistisairaiden ihmisten kannalta positiivisina. Lakiuudistuksen pykäläluonnoksissa on huomioitu aiempaa paremmin yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista.

Muistisairaudet ovat erittäin merkittävä kansanterveydellinen haaste globaalisti ja lääketieteellisen tutkimuksen merkitys haasteeseen vastaamisessa on suuri. Muistiliitto pitää tärkeänä, että muistisairauksiin liittyvää tutkimusta on mahdollista tehdä myös silloin, kun se hyödyttää yleisesti muistisairaita, vaikka välitöntä etua tutkimukseen osallistuvalle yksittäiselle muistisairaalle ei olisikaan osoitettavissa.

Lue koko lausunto tästä