Julkaistu 25.3.2020

Muistikummiksi myös verkossa

Koronaviruksen aiheuttama tilanne Suomessa on lisännyt esimerkiksi naapuriavun antamista. Suomessa arvioidaan olevan noin 193 000 muistisairasta ihmistä, joista suurin osa on iäkkäitä. Kaikilla suomalaisilla olisikin hyvä olla kansalaistaidot siitä, kuinka muistisairas ihminen kohdataan lämpimästi ja arvokkaasti.

Muistiliiton muistikummituokion on avulla mahdollista oppia ja oivaltaa viisi tärkeää asiaa muistisairauksista.

– Muistikummituokion voi suorittaa myös kotona, esimerkiksi tietokoneella tai puhelimen kautta. Tuokio kestää noin puoli tuntia, kertoo Muistiliiton asiantuntija Satu Tommola.

Tuokio löytyy osoitteesta tuokio.muistikummit.fi. Tuokiossa osallistuja saa kansalaistaitotasoiset taidot muistisairaan kohtaamiseen. Tuokion suorittaminen ei velvoita mihinkään.

– Jokainen voi valita, miten toimii muistikummina ja tehdä juuri sen verran, kun omaan tilanteeseen sopii, Tommola sanoo.

– Tarvetta taidoille tässä koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa voi olla esimerkiksi silloin, kun tarjoutuu käymään kaupassa muistisairaan naapurin puolesta tai jos soittaa muistisairaalle sukulaiselle, Tommola jatkaa.

Muistikummitoiminta alkoi Suomessa vuoden 2018 syksyllä. Nyt Suomessa on jo yli 13 000 muistikummia. Normaalisti tuokioon voi osallistua myös omalla paikkakunnalla. Lisää voit lukea Muistikummit.fi -sivustolta.

Toiminta perustuu maailmanlaajuiseen Dementia Friends -liikkeeseen, joka on saanut alkunsa Englannista. Muistikummeja on 18 miljoonaa 48 eri maassa. Liike pyrkii siihen, että mielikuvat muistisairauksista muuttuvat ja niihin liittyvät negatiiviset leimat poistuvat.