Julkaistu 15.11.2018

Muistikonferenssi oli muistiystävällisten tekojen juhlaa

Neljättä kertaa järjestetty Muistikonferenssi oli muistiystävällisten tekojen ja iloisten kohtaamisten juhlaa. Nähdään taas ensi vuonna!

Muistikonferenssi kokosi yhteen muistiyhdistysten työntekijät, muut muistityön ammattilaiset ja muistisairaat ja läheiset. Kiitos kaikille paikan päällä olleille osallistujille, puhujille ja näytteilleasettajille sekä sosiaalisten median kanavien kautta konferenssia seuranneille!

Ensimmäisenä päivänä valotettiin muun muassa muistisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta tukevan lain tilannetta. THL:n tutkimusprofessori Harriet Finne-Soveri haastoi puolestaan pohtimaan, nähdäänkö muistisairaan ihmisen itsemääräämisoikeus hänen elämänlaatunsa peruskivenä vai turvallisuusuhkana.

Luennoilla ammennettiin myös aivoterveellisyyden eväitä musiikista, liikunnasta, kuvataiteesta ja tanssista sekä pohdittiin stressin ja masennuksen monimutkaista liittoa. Hoitotyön tutkimussäätiön tutkija Annukka Tuomikoski esitteli Muistiliiton tilaamaa katsausta lääkkeettömistä hoitomuodoista tehdyistä tutkimuksista. Aihe sai konferenssin aikana runsaasti näkyvyyttä Ylen televisiouutisissa. Hyvän kohtaamisen aakkosissa kerrottiin muun muassa myötätunnon mullistavasta voimasta ja gerontologisesta mielikuvituksesta.

Laulupiirtäminen ja tanssi tempaisivat mukaansa

Tänä vuonna konferenssin uutuutena esittelimme toiminnalliset työpajat. Laulupiirtämiseen tutustuttiin toisena konferenssipävänää musiikkipedagogi Minna Lappalaisen johdolla ja tanssitaiteilija Elli Isokoski opasti, kuinka liike ja tanssi voivat toimia työvälineinä myös kohtaamisissa muistisairaiden ihmisten kanssa. Pajat keräsivät osallistujilta kiitoksia.

Konferenssin lopuksi paneelikeskustelussa tutkijatohtori Jari Pirhonen, erikoistutkija Jenni Kulmala, kokemuspuhuja, rovasti Jaakko Kentta ja neurologi Sanna Kotisaari pohtivat niin muistiperheen arjen kipukohtia kuin tulevaisuuden näkymiä, esimerkiksi teknologian etuja ja haittoja muistisairaan ihmisen hoidossa.

Muistikonferenssin tunnelmiin pääset myös jälkikäteen Twitterissä ja Instagramissa, aihetunniste #muistikonferenssi2018. Tunnelmakuvia konferenssista löydät Muistiliiton galleriasta.

Minna Teiska
kehittämispäällikkö
minna.teiska@muistiliitto.fi
Kehittämishankkeet ja -projektit, kehittämis- ja koulutuskokonaisuudet (työharjoittelut ja opinnäytetyöt), Muistikonferenssi.