Julkaistu 18.11.2015

Muistikonferenssi 2015 esittelee muistijärjestön hyviä käytäntöjä

Muistiliiton Muistikonferenssissa 2015 on esitelty kahden päivän ajan monenlaisia hyviä käytäntöjä, joiden avulla muistijärjestössä tuetaan muistisairaiden ihmisten ja heidän läheistensä hyvää elämää sekä edistetään aivoterveyttä.

Vertaistoiminta, ohjaus ja neuvonta on muistiyhdistysten perustyötä. Vuosikymmenten työ muistisairaiden ihmisten parissa on hionut huippuunsa lukuisia hyviä käytäntöjä, joiden kehittämistyön ytimessä ovat aina myös muistisairaat ihmiset ja läheiset itse. Muistiyhdistysten ja Muistiliiton hankkeissa ja perustoiminnassa myös kehitetään kaiken aikaa uusia toimintamuotoja.

Monet toimintamalleista ja välineistä ovat suoraan napattavissa myös muiden toimijoiden käyttöön: muistijumppaan, aivoterveellisten elämäntapojen tueksi, ryhmätoimintaan, muistelun ja liikunnan avuksi tai ihan muuten vain nautiskeltavaksi.

Nappaa hyvä malli omaan käyttöön

Muistikonferenssissa tätä osaamista jaetaan koko 350 henkilön konferenssiyleisölle. Monet materiaaleista ovat jo nyt saatavilla verkosta.

Avaimia aivoterveyteen

Tukea sairastuneille ja läheisille sekä muistityöhön

• MIKE – Muistisairaan ihmisen koetun elämänlaadun sekä psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn arvioinnin ja seurannan työväline (Vielä Virtaa -hanke / Oulun Seudun Muistiyhdistys, Kulttuurista Muistoja -hanke / Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys)
  • Muistioirekysely työikäisille (Aivoterveys ja muisti työikäisillä / Varsinais-Suomen Muistiyhdistys ry)
  • Muistityö tutuksi – sosiaalisen median kampanja (Pohjois-Pohjanmaan Muistiluotsi / Oulun Seudun Muistiyhdistys ry)
  • Muistoista musiikiksi (Vielä virtaa -hanke / Oulun Seudun Muistiyhdistys ry)
  • Oma kansioni – Muistojani ja ajatuksiani elämästä (Porvoon Seudun Muistiyhdistys ry ja Muistiliitto ry)
  • Taiteesta tunteisiin (Uudella tavalla aitoa kumppanuutta -hanke / Pohjois-Karjalan Muisti ry ja Omaiset Mielenterveystyön tukena Pohjois-Karjalan yhdistys)
  • Tanssi ja liike työvälineenä (Suomen Dementiayhdistys ry)
  • TunteVa -vuorovaikutusmenetelmä (Tampereen Kaupunkilähetys ry)

Näihin ja muihin voi tutustua myös Muistiliiton virtuaalisessa Galleriassa esitellään kaikki Muistikonferenssin posterit. Gallerian Muistikonferenssi 2015 -näyttely aukeaa viikolla 48.

Muistijärjestömme kiittää Muistikonferenssista.

Muistikonferenssi 2015

Muistikonferenssi 2015 juhlisti Muistiliiton perinteisen Muistihoitajaseminaarin 10-vuotistaivalta. Konferenssi keräsi Helsingin Paasitorniin 350 muistisairasta ihmistä, läheistä, muistityön ammattilaista sekä näytteilleasettajaa 19.–20.11.2015.

Tervetuloa konferenssiin myös ensi vuonna. Muistikonferenssi 2016 Helsingissä 16.–17.11.2016.

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma@muistiliitto.fi
Muistiliiton yleisviestintä, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä.