Julkaistu 27.3.2020

Miten kertoa muistisairaalle koronaviruksen aiheuttamasta tilanteesta?

Koronaviruksen aiheuttama tilanne voi hämmentää sekä muistisairaita ihmisiä että läheisiä. On tärkeää ylläpitää sairastuneen turvallisuuden tunnetta ja ajatusta siitä, että tästäkin selvitään.

Sairastuneelle tulee kertoa tilanteesta hyvin yksinkertaisesti ja riippuen sairauden vaiheesta. Mitä pidemmälle muistisairaus on edennyt, sitä yksinkertaisempia sanoja tulee käyttää. Virus-sanaa kannattaa välttää ja sanoa enemmin, että liikkeellä on sairautta, joka tarttuu ja siksi en tule käymään.

Muistisairas voi ahdistua, kun läheiset eivät käy, eikä hän muista miksi. Hänelle kannattaakin soittaa useammin, vaikka useita kertoja päivässä. Yhteisten menneiden aikojen muistelu voi tuoda sairastuneelle tuttuuden ja turvallisuuden tunnetta. On hyvä olla rauhallinen ja kärsivällinen, sillä muistisairas aistii herkästi tunneilmapiirin. On tärkeää rauhoittaa muistisairasta ja kertoa, että minä (läheinen) olen terve ja kyllä tästäkin tilanteesta selvitään.

Muistisairaan voi olla vaikea ymmärtää, miksi juuri nyt ei voi lähteä esimerkiksi kauppaan. Läheisten voi taas olla vaikea käsittää, miksi annetut ohjeet eivät pysy muistissa. Apuna voi käyttää erilaisia kommunikoinnin välineitä ja mahdollisimman tiivistä yhteydenpitoa. Ulko-oveen voi laittaa selkokielisiä muistutuksia, esimerkiksi lapun ”Älä lähde ulos, soita läheiselle”. Silloin läheinen voi keskustella ja kertoa, miksi juuri nyt ei voi mennä ulos.

Arkea voi helpottaa myös laatimalla viikko-ohjelman, johon voi laittaa myös muistutuksen ”tämä viikko ollaan sisällä”. Siihen voi lisätä aikoja ja muistutuksia myös mieleiseen tekemiseen.

Muistiliiton tukipuhelimet auttavat

Jos muistisairas läheinen on hoivakodissa, henkilökunnan kanssa voi sopia, mihin aikaan hänelle kannattaa soittaa. Hoivakodissa voi olla myös tabletteja, jonka avulla voi soittaa videopuheluita.

Omaishoitajien kannattaa tarkistaa, onko omalla paikkakunnalla kotiin kuljettavia ruokakauppoja tai onko paikkakunnalla järjestöjä tai seuroja, jotka tarjoavat apua. Jotta tilanteessa ei jää yksin, kotikunnan kotihoitoon tai vanhuspalveluista vastaavaan sosiaalityöntekijään kannattaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä.

Tukea saa myös Vertaislinja-tukipuhelimesta, joka on avoinna joka ilta klo 17–21 numerossa 0800 9 6000. Puhelimeen vastaavat kokeneet ja koulutetut omaishoitajat.

Muistineuvo-tukipuhelin auttaa, jos muistisairauteen tai pandemiaan liittyvät asiat mietityttävät.