Julkaistu 7.1.2022

Markus Suomiselle Queen Silvia Nursing Award -palkinto

Turun ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelija Markus Suominen on Suomen 8. Queen Silvia Nursing Award -lähettiläs. Markus saa ideastaan 6 000 euron rahapalkinnon sekä kansainvälisiä opinto- ja verkostoitumismahdollisuuksia.

Markuksen vei voittoon idea raportointiportaalista, jossa terveydenhuollon ammattilaiset voivat nopeasti ja helposti ilmoittaa työympäristöään koskevista epäkohdista. Tämä mahdollistaisi tiedonvaihdon ilman henkilötietojen tai nimen paljastamista. Hänen toiveenaan on, että raportointijärjestelmä kiinnittäisi huomion työoloja haittaaviin epäkohtiin, kuten henkilöstövajeisiin, häirintään tai raskaisiin työtaakkoihin.

Markus kuvailee ajatusprosessiaan idean taustalla seuraavasti: “Iäkkäiden ja muistisairaiden hoito korostuvat aina kun puhutaan hoitajapulasta sekä hoitoalan työoloista. Koen, että iäkkäiden ja muistisairaiden hoidon laatua voidaan parantaa huomattavasti parantamalla hoitoalan työoloja. Läpinäkyvällä raportoinnilla voidaan varmistaa, että ongelmakohtiin oikeasti puututaan eikä niitä lakaista maton alle. Työpaikan olosuhteisiin tyytyväinen hoitaja voi tarjoa parempaa hoitoa kaikille potilailleen.”

Queen Silvia Nursing Award -palkinnon perustivat vuonna 2012 Swedish Care International sekä Forum for Elderly Care kunnioittaakseen Hänen majesteettinsa Ruotsin kuningatar Silvian monivuotista työtä muistisairauden hoidon edistämisen parissa.

Queen Silvia Nursing Award jaetaan vuosittain sairaanhoitajille sekä sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka esittävät ideansa ja keksintönsä vanhusten ja muistisairaiden hoidon parantamiseen. Markus liittyy vuoden 2021 kansainvälisten voittajien joukkoon, johon kuuluu kilpailijoita Ruotsista, Puolasta, Saksasta, Liettuasta, Yhdysvalloista sekä Brasilian Sao Paolosta..

Queen Silvia Nursing Awardin Suomen yhteistyökumppaneihin kuuluvat Muistiliiton lisäksi Konstsamfundet, Attendo Suomi, Elisa, Nordnet, Bonnier sekä Color4Care. Swedish Care International vastaa palkinnon järjestämisestä sekä toteuttamisesta sekä Suomessa että Ruotsissa.