Julkaistu 8.10.2020

Maailman kaupungit haastetaan kehittämään muistisairauksiin liittyviä innovaatioita

Tänään julkaistu raportti kertoo, että moni kaupunki eri puolilla maailmaa ei tue tarpeeksi muistisairaiden ihmisten hoitoon, hoivaan ja tukeen liittyviä innovaatioita ja niiden käyttöönottoa.

2020 Dementia Innovation Readiness Index arvioi 30 kaupunkia eri puolilta maailmaa. Mukana oli myös Helsinki, joka sijoittui sijalle 12. Kaupunkeja arvioitiin viidessä eri kategoriassa asteikolla 0–10. Helsinki sai arvosanan 7.0. Parhaiten kaupungeista menestyivät Lontoo (8.4), Glasgow (7.8) ja Manchester (7.7).

Viisi kategoriaa olivat suunnittelu ja sitoutuminen, varhainen diagnosointi, hoito, yhteisöllinen tuki sekä rahoitukseen liittyvät innovaatiot.

Kaupunkien on raportin mukaan tärkeää kiinnittää muistisairauksiin huomiota, sillä väestö ikääntyy nopeasti ja ikääntyneiden määrä kaupungeissa kasvaa nopeammin kuin maaseudulla. Myös kaupunkien on tärkeää kertoa siitä, että muistisairaudet eivät kuulu normaaliin ikääntymiseen ja parantaa mahdollisuuksia varhaiseen diagnoosiin.

Lisäksi raportti nostaa esiin, että kaupunkien on tärkeää kehittää muistiystävällisiä käytäntöjä esimerkiksi yrityksissä ja rakennetussa ympäristössä. Ne hyödyttävät kaikkia asukkaita, ei vain muistisairaita. Lisäksi kaupunkeja kannustetaan tekemään yhteistyötä paikallisten järjestöjen kanssa. Järjestöt täydentävät kaupunkien tarjoamia palveluita ja voivat vastata juuri oman yhteisön tarpeisiin.

Raportin on tehnyt Alzheimer’s Disease International ja Global Coalition on Aging yhteistyössä Singaporen Lien Foundationin kanssa. Sen voi lukea englanniksi ADI:n sivuilla.