Julkaistu 17.9.2014

Maailman Alzheimer -raportti 2014: Vakuuttavaa tietoa muistisairauden riskin pienentämisestä

Maailman Alzheimer -raportti 2014 julkaistu:

Vakuuttavaa tietoa muistisairauden riskin pienentämisestä

Tiedote 17.9.2014

Muistisairauden riskiä voi pienentää vaikuttamalla tupakointiin sekä paremmalla verenpaineen ja diabeteksen ennaltaehkäisyllä, tunnistamisella ja hoidolla.

Tänään julkaistu Maailman Alzheimer -raportti 2014, Dementia and Risk Reduction: An analysis of protective and modifiable factors, pureutuu muistisairauksien suoja- ja riskitekijöihin. Raportissa todetaan, että diabeteksen ja korkean verenpaineen hyvä hoito sekä tupakoinnin vähentäminen voivat vähentää riskiä sairastua muistisairauteen.

Diabetes voi raportin mukaan lisätä riskiä sairastua muistisairauteen jopa 50 prosentilla. Ylipaino ja vähäinen fyysinen aktiivisuus ovat merkittäviä diabeteksen ja korkean verenpaineen riskitekijöitä, joten myös niihin on syytä aktiivisesti kiinnittää huomiota.

Sydän- ja verisuoniterveys on korkean elintason maissa aiempaa parempi, mutta matalan ja keskitason elintason maissa sen sijaan kasvussa nostaen näissä maissa diabeteksen, sydänsairauksien ja aivoinfarktien esiintyvyyttä.

Tupakoinnin lopettamisella on selkeä yhteys pienentyneeseen muistisairauden riskiin. Tutkimukset muistisairauden esiintyvyydestä yli 65-vuotiailla osoittavat, että aiemmin tupakoinneilla on yhtäläinen riski sairastua muistisairauteen kuin heillä, jotka eivät koskaan ole tupakoineet. Lopettaminen siis kannattaa! Edelleen sauhuttelevilla riski sen sijaan on merkittävästi suurempi.

Myös koulunpenkillä istutut vuodet vähentävät riskiä sairastua muistisairauteen myöhäisiässä. Opinnoilla ei ole merkitystä muistisairauteen johtaviin aivomuutoksiin, mutta ne vähentävät niiden vaikutusta toimintakykyyn. Eli vaikka aivoissa tapahtuu harmillista rappeutumista, ne ovat vastustuskykyisemmät, kun niitä on aktiivisesti elämänkaaren varrella jumpattu.

Aivoterveelliset valinnat kannattavat!

Eläkevuosien kynnyksellä terveet ja toimintakykyiset aivot ennustavat pidempää, onnellisempaa ja itsenäisempää elämää sekä huomattavasti pienempää riskiä sairastua etenevään muistisairauteen. Aivoterveyden edistäminen on tärkeää läpi elämän, mutta erityisesti keski-iässä, jolloin vasta myöhemmin esiin tulevan muistisairauden aiheuttamat muutokset voivat jo aivoissa alkaa. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä!

Se, millainen epidemia etenevistä muistisairauksista tulevina vuosina todella muodostuu, on paljolti riippuvaista NYT tehtävistä elämäntapamuutoksista ja väestön kannustamisesta aivoterveellisiin valintoihin. Samoilla valinnoilla pienennetään riskiä sairastua myös muihin vakaviin sairauksiin, kuten syöpiin, sydäntauteihin, aivoinfarktiin ja diabetekseen.

Tietoa on, mutta tiedetäänkö silti?

Vain 17 % ihmisistä tietää, että sosiaalinen kanssakäyminen perheen ja ystävien kanssa voi vaikuttaa muistisairauden riskiin. Ainoastaan 25 % ymmärtää ylipainon ja 23 % fyysisen aktiivisuuden merkityksen aivoterveyden kannalta. Huomattavat 68 % ihmisistä sen sijaan on huolissaan muistisairauteen sairastumisesta. (lähde)

Maailman Alzheimer -raportti 2014

Raportin takana on Muistiliiton kansainvälinen kattojärjestö, Alzheimer's Disease International (ADI), joka vaatii muistisairauksien huomioimista osana niin kansainvälisiä kuin valtakunnallisiakin terveysohjelmia. ADI on perinteisesti julkaissut muistisairauksien uusimpia tuulia esittelevän raporttinsa ennen Maailman Alzheimer-päivää (21.9.), osana Maailman Alzheimer-kuukautta (syyskuu). Tarkoituksena on lisätä ymmärrystä muistisairauksista ja vähentää niihin liittyviä ennakkoluuloja.

Tuoretta raporttia on ollut tekemässä lontoolaisen King's Collegen tutkimusryhmä, jota johti professori Martin Prince.

Lisätietoa:

• Anastasia Psoma, Project and Communications Coordinator, Alzheimer's Disease International,  p. +44 (0) 7990 869 052
  • Jo Hudson, Head of Media, Bupa, p. +44 (0)20 7656 2273
  • Seil Collins, Press Officer, Institute of Psychiatry, King's College London, p. +44 (0) 207 848 5377 / +44 (0)7718 697 176