Julkaistu 7.3.2017

Läheisten kyselytutkimukseen suuri määrä vastauksia

Muistiliitto ja walesilainen Bangorin yliopisto toteuttivat muistisairaiden läheisille suunnattua kyselytutkimuksen helmi-maaliskuussa 2017. Kyselyllä kerättiin tietoa läheisten kokemuksista muistisairauksien diagnosoinnista ja diagnoosin jälkeen tarjotusta tuesta ja avusta.

Kyselytutkimus toteutetaan viidessä (5) Euroopan maassa Skotlannissa, Alankomaissa, Italiassa, Suomessa ja Tsekin tasavallassa.

Vastaajiksi etsittiin ihmisiä, jotka hoitavat tai muulla tavoin tukevat tällä hetkellä perheenjäsentään tai ystäväänsä, jolla on muistisairausdiagnoosi.

Kyselytutkimuksen tiedonkeruu onnistui Suomessa erinomaisesti. Kyselyyn vastasi 6.3.2017 mennessä 312 henkilöä, mikä on enemmän kuin vastauksia osattiin alun perin odottaa. Odotettu vastausten määrä on tullut nyt täyteen ja kysely suljettu Suomen osalta. Muissa kyselyyn osallistuneissa maissa tiedonkeruu on vielä meneillään. Italiassa vastauksia on saatu 91 ja Skotlannissa 26 kappaletta. Alankomaat ja Tsekin tasavalta ovat vasta aloittamassa tiedonkeruuvaihettaan.

Kiitämme lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita. Tutkimukselle antamanne panos on erittäin arvokas.

Muistisairaiden läheisille suunnatulla kyselyllä kerättiin tietoa läheisten kokemuksista muistisairauksien diagnosoinnista ja diagnoosin jälkeen tarjotusta tuesta ja avusta.

Tutkimuksen tulokset julkaistaan syksyllä 2017. Tuloksista tullaan kertomaan Muistiliiton verkkosivuilla ja Muisti-lehdessä.

Lisätietoa: