Julkaistu 13.11.2014

Kirjallinen kysymys muistihoitajien koulutuksesta

Mihin toimenpiteisiin aiotaan ryhtyä muistihoitajien koulutuksen kriteerien ja laajuuden määrittelemiseksi sekä riittävän ammattikorkeakoulutuksen järjestämiseksi vanhuspalvelulain tavoitteiden toteuttamiseksi muistisairautta sairastavien kohdalla? kysyy Muistiliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd) kirjallisessa kysymyksessään 12.11.2014.

Kirjallisen kysymyksen perusteissa Mäkisalo-Ropponen korostaa, että on elintärkeää huolehtia sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten riittävästä osaamisesta järjestämällä riittävästi perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta. Etenkin muistisairauksia sairastavan kuntouttava hoitotyö vaatii vankkaa asiantuntemusta. Tällä hetkellä Suomessa on oppilaitoksia, joista voi valmistua lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi niin, että muistisairaiden hoitotyöstä on opetusta vain muutamia tunteja.

Muistisairaan ihmisen kohtaaminen vaatii kuitenkin erittäin paljon erityisosaamista. Oikea-aikaisella ja kuntouttavalla hoidolla voidaan muistisairauksien etenemistä hidastaa ja muistisairaan henkilön laitokseen joutumista siirtää jopa 2–2,5 vuotta. Kuntouttavan hoidon kehittäminen vaatii resursseja, mutta se vaatii myös osaavaa ja moniammatillista henkilökuntaa. Osaavan ja ammattitaitoisen henkilöstön hoidossa muistisairas voi elää sairauden loppuvaiheessakin onnellista ja hyvää elämää.

Muistiliiton puheenjohtaja on myös huolissaan osaavan henkilöstön löytämisestä keskeiseen vastuuhenkilön tehtävään.

Vanhuspalvelulaissa korostetaan myös vastuuhenkilön nimeämistä palveluja saavalle ikäihmiselle. Kotona asuvan, muistisairautta sairastavan henkilön vastuuhenkilöksi soveltuu parhaiten kunnassa työskentelevä muistihoitaja, joka on kunnissa toimivien muistitiimien "keskushenkilö". Tällä hetkellä muistihoitajia on kuitenkin liian vähän. Muistihoitajien koulutus on puutteellisesti järjestetty ja lisäopintojen saaminen on tällä hetkellä erittäin hankalaa. Muistihoitajan työ on vaativaa arviointi- ja ohjaustyötä. Pystyäkseen toimimaan muistihoitajana sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut ja alan kokemusta omaava henkilö tarvitsee vähintään 30 opistopisteen lisäopinnot, Mäkisalo-Ropponen kirjoittaa.

Lisätietoja: