Julkaistu 4.9.2020

Järjestöjen apu vähentää muistisairauksista aiheutuvia kustannuksia

Muistisairaudet ovat kansanterveydellinen ja -taloudellinen haaste. Vuosittain diagnoosin saa 14 500 ihmistä. 200 000 sairastuneen ja läheisten kautta asia koskettaa noin miljoonaa suomalaista ja väestön ikääntyessä muistisairaiden määrä kaksinkertaistuu tulevina vuosikymmeninä.

Muistisairauksien hoitokustannukset ovat 3–4 miljardia vuodessa. Parantavaa hoitoa ei ole mutta riittävän varhaiset tukitoimet kohdennetun lääkehoidon kanssa luovat  kustannussäästöjä ja parantavat  elämänlaatua. Pitkäaikaishoidon tarvetta voidaan siirtää ylläpitämällä sairastuneen toimintakykyä ja huolehtimalla omaisten hyvinvoinnista.

Muistiluotsi-asiantuntija- ja tukikeskukset 18 maakunnassa ovat valtakunnallinen ja maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen verkosto, joissa vankka ammatillinen ohjaus ja neuvonta yhdistyy vertaisten ja vapaaehtoisten antamaan tukeen. Vertaistuki- ja toiminnallisissa ryhmissä tuetaan toimintakykyä, kohdataan samassa tilanteessa olevia ja saadaan voimavaroja arkeen.

Vuonna 2019 Muistiluotsikeskusten toimintaan osallistui  68 000 kävijää,  osallistumiskertoja ryhmissä ja tapahtumissa oli 120 000 sekä ohjaus- ja neuvontakertoja oli 25 000. Järjestölähtöinen, varhainen tuki  on tärkeä osa muistisairaan ja läheisen palvelupolkua ja tukee kotona asumista sekä läheisen voimavaroja.

Jatkuva kehittämistyö ja vakiintunut rahoitus ovat perusedellytys Muistiluotsi-verkoston toiminnalle.  Valtionvarainministeriön budjettiesityksessä sote-järjestöjen tukea leikattaisiin 127 miljoonaa.  Toteutuessaan leikkaus vähentäisi muistisairaiden tukea, lisäisi yksinäisyyttä ja eristäytymistä, siirtäisi vastuuta arjesta yhä enemmän läheisille ja pahimmillaan nopeuttaisi sairauden etenemistä. Tämä on inhimillisesti ja taloudellisesti lyhytnäköistä politiikkaa.

Krista Pajala, muistiluotsikoordinaattori
Katariina Suomu, toiminnanjohtaja
Muistiliitto ry

Mielipide on julkaistu Kainuun Sanomissa, Turun Sanomissa, Lapin Kansassa ja Savon Sanomissa.