Julkaistu 29.1.2019

Hyvän hoidon aika on nyt

Hyvä hoito on muistisairaan ihmisen oikeus. Muistisairaiden ihmisten erityistarpeet on otettava hoivassa huomioon. Hoitoon ja hoivaan tulee panostaa lisäämällä henkilöstöresursseja sekä huolehtimalla muistisairaiden hoitoon liittyvästä erityisosaamisesta, koulutuksesta ja henkilöstön työhyvinvoinnista.

– Vanhusten ja muistisairaiden hoitotyö tulee saattaa sille kuuluvalle tasolle, ja on pidettävä huoli, että vanhustyö nähdään nyt ja tulevaisuudessa kiinnostavana työpaikkana, sanoo Muistiliiton asiantuntija Mari Luonsinen.

Hyvän hoidon turvaaminen edellyttää riittäviä henkilöstöresursseja. Muistiliiton näkemyksen mukaan tehostetussa palveluasumisessa, joiden asiakkaista valtaosa sairastaa etenevää muistisairautta, on henkilökunnan mitoituksen oltava vähintään 0,6. Mitoituksissa on otettava huomioon se, että paikalla on aina riittävästi osaavaa henkilökuntaa.

– Keskeistä niin kotihoidossa kuin palveluasumisessakin on muistisairaan ihmisen kohtaamiseen liittyvä osaaminen ja kuntouttava työote, joka tukee toimintakyvyn ylläpitämistä ja mahdollisuutta hyvään elämään, Luonsinen sanoo.

Muistiliiton näkemyksen mukaan riittävä määrä ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilökuntaa mahdollistaa hoidon ja hoivan ilman rajoittavia toimenpiteitä ja silloin sekä asiakkaat että hoitajat voivat hyvin. Hyvä hoito ja hoiva tukevat omannäköisen elämän edellytyksiä muistisairaudesta huolimatta.

Muistiliiton mukaan hyvä hoito perustuu osaamiseen, tutkimukselliseen näyttöön ja kerättyyn tietoon muistisairaan ihmisen ja hänen läheistensä hyvän elämän edellytyksistä sairauden eri vaiheissa. Muistisairaiden hyvän hoidon ja elämänlaadun kehittämisen ja arvioinnin työkaluksi Muistiliitolla on Muistisairaan hyvän hoidon kriteeristö. Se ohjaa muistityön ammattilaisia muistisairaan ihmisen toiveet ja tarpeet huomioivaan hoivaan, kuntoutukseen ja hoitoon.