Julkaistu 16.5.2017

Esteettömyyspäivänä edistetään muistiystävällisyyttä

Tiedätkö, mitä esteettömyys tarkoittaa?

Se on sitä, että kuka tahansa ihminen – ikään, kokoon, liikuntakykyyn tai aistien herkkyyteen katsomatta – pääsee liikkumaan ja toimimaan ympäristössään sekä käyttämään samoja palveluita kuin muutkin ilman, että sitä on estämässä vaikkapa portaikko, liian korkea kynnys tai huonosti sijoitettu mainoskyltti.

Entä oletko kuullut kognitiivisesta esteettömyydestä tai muistiystävällisyydestä?

Muistisairaus voi jo alkuvaiheessa vaikeuttaa liikkumista kodin ulkopuolella. Sairauden oireet liittyvät esimerkiksi kykyyn ymmärtää aistien välittämää tietoa sekä tiedolliseen toimintakykyyn, kuten muistamiseen, kommunikointiin ja loogiseen ajatteluun. Sairaus voi tuoda mukanaan myös vaikeuksia tunnistaa paikkoja tai muistaa, minne on menossa. Keskittyminen sekä tilan, ajan ja esineiden hahmottaminen voivat hankaloitua.

Jotta muistisairaus ei olisi este liikkeelle lähtemiselle ja omatoimiselle asioimiselle, on ympäristöjen oltava esteettömiä ja muistiystävällisiä. Muistisairaiden ihmisten näkökulmasta tilojen tavoitettavuutta parantavat selkeät opasteet ja tilojen johdonmukaisuus. Monille muistisairaille on tärkeää säilyttää mahdollisuus palveluun kasvokkain tai puhelimitse. Myös tilojen selkeys, sekä visuaalisesti että äänimaailmaltaan, tukee muistisairaan omatoimista selviytymistä. Selkeyttä tuovat myös toimintaa tukevat vihjeet, esimerkiksi kuvalliset kyltit ja korostusvärit portaikossa.

Kiireettömämpää, muistiystävällisempää arkea

Muistiystävällisyys syntyy myös kohtaamisista. Muistiystävällinen ympäristö tukee ihmisten omatoimisuutta, mutta lisäksi tarvitaan kanssaihmisiltä ymmärtämistä ja erilaisuuden hyväksymistä. Ympäristön asettamat esteet voidaan ylittää yhdessä. Muistiystävällinen ympäristö on helposti tavoitettava sekä selkeä, ja se tukee kiireetöntä kohtaamista. Sellainen ympäristö sopii meille kaikille!

Muistiliitto ja Salon Muistiyhdistys ovat mukana kaikille avoimessa Esteettömyyspäivän tapahtumassa Helsingin Narinkkatorilla keskiviikkona 17.5. klo 11-15. Päivän aikana on käynnissä #muistiystävällinen kuvakisa, johon voi osallistua kaikkialta Suomesta.

Lisätietoja: