Julkaistu 9.10.2018

Alzheimer Centralförbundet on nyt Minnesförbundet

Muistiliiton ruotsinkielinen nimi vastaa nyt suomenkielistä nimeämme. Muistiliiton nimi toisella kotimaisella kielellä on Minnesförbundet. Se korvaa nimen Alzheimer Centralförbundet.

"Nimi kuvaa paremmin toimintaamme nyt ja tulevaisuudessa. Nimemme molemmilla kielillä kattaa laajasti muistisairauksien eri muodot. Se myös kuvaa paremmin sitä, että yksi strategiamme kivijaloista on muistisairauksien ehkäisy ja aivoterveyden tukeminen", sanoo va. toiminnanjohtaja, järjestöjohtaja Anna Tamminen.

Alzheimerin tauti on yksi muistisairaus monien joukossa, toki yleisin. Eteneviä muistisairauksia ovat myös verisuoniperäinen muistisairaus, sen ja Alzheimerin taudin yhdistelmä eli niin sanottu sekamuoto, Lewyn kappale -tauti ja otsa-ohimolohkorappeumasta johtuva muistisairaus. Lisäksi Parkinsonin tautiin ja MS-tautiin voi liittyä tiedonkäsittelyn vaikeuksia, kuten muistin heikkenemistä. Näiden lisäksi tunnetaan lukuisia harvinaisempia muistisairauksia.

Anna Tamminen muistuttaa, että Suomi on edelläkävijä myös kansainvälisesti siinä, millä sanoilla ja termeillä muistisairauksista puhutaan. Emme puhu dementiasta, dementoituneista tai dementikoista. Dementia on oireyhtymä, ei sairaus.

Puhumme arvostavasti, lämpimästi ja kunnioittavasti muistisairautta sairastavista ihmisistä ja muistisairauksista. Tällä tavoin rakennamme muistiystävällistä Suomea: yhteiskuntaa, jossa kunnioitetaan kaikkia ja jossa kaikkien on hyvä elää, olipa hänellä muistisairaus tai ei.

Myös Muistiliiton sairastuneiden ja läheisten asiantuntijaryhmä, Muistiaktiivit, on pohtinut sanoja ja niiden käyttöä. He ovat tulleet siihen tulokseen, että muistisairas on sopiva sana kuvaamaan muistisairautta sairastavaa ihmistä. Sairautta ei tarvitse hävetä tai peittää, mutta se ei saa leimata ihmistä.

Vuonna 2009 Alzheimer-keskusliitto muutti nimensä Muistiliitoksi. Muistiliitto on valtakunnallinen muistisairaiden ihmisten ja läheisten oma järjestö. Muistiliittoon kuuluu 44 jäsenyhdistystä. Muistiyhdistyksillä on noin 14 500 jäsentä.