Julkaistu 14.3.2016

Aivoviikko 2016 Aivoterveyttä läheltä

Aivoviikko 2016

Aivoterveyttä läheltä

Aivoviikolla (vk 11) muistutetaan, että aivoistaan, tuosta ainutkertaisesta pääomasta, voi pitää huolta helposti. Vuonna 2016 Aivoviikon teemana on Aivoterveyttä läheltä.

Keinot aivoterveyden edistämiseen löytyvät helposti arjesta ja lähiympäristöstä. Kun aivot voivat hyvin, ne jaksavat paremmin arjessa ja vastustavat paremmin myös iän mukanaan tuomia muutoksia sekä muistisairauksia. Jokaisella on avaimet omaan muistiterveyteensä.

Suomessa Aivoviikkoa viettävät myös Neurologiset vammaisjärjestöt, johon Muistiliittokin kuuluu. Katso lisää:

Aivoja hellitään myös muualla kuin Suomessa. Aivoviikolla on kansainväliset juurensa: The Dana Foundation tuo esille aivotutkimuksen tärkeyttä ja edistysaskelia.

Neurologisten vammaisjärjestöjen Aivoviikko-tiedote

Viikolla 11 vietetään kansainvälistä Aivoviikkoa. Suomessa Neurologisten vammaisjärjestöjen (NV) Aivoviikon teemana on Aivoterveyttä läheltä. Aivoterveyden avaimia löytyy helposti arjesta ja lähiympäristöstä. Muun muassa luonnossa liikkuminen, sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys, hyvät ravitsemusvalinnat sekä kulttuuriharrastukset tukevat aivoterveyttä ja auttavat tutkitusti pienentämään monien aivosairauksien riskiä.

– Saan metsästä rauhaa ja voimaa, ja unohdan arkiset ajatukset ja murheet. Luontoharrastuksesta on sairastumisen myötä tullut entistä tärkeämpää, ja huomaan yhä selvemmin luonnon kauneuden ja sen pienet asiat. Marjastan, sienestän ja kalastan, koska tiedän sen olevan minulle terveellistä, kertoo etenevää muistisairautta sairastava hämeenlinnalainen Petri Lampinen.

Neurologiset vammaisjärjestöt haluavat muistuttaa, että jokaisella tulee olla yhdenvertainen mahdollisuus terveyttä edistävään arkeen sekä aivoterveellisten valintojen tekemiseen. Aivoja hellivät elämäntavat edistävät myös neurologisesti sairaiden ja vammaisten ihmisten hyvinvointia. Tukea saa Neurologisista vammaisjärjestöistä: www.nv.fi.

– Vertaistuki on tärkeintä, mitä yhdistystoiminta voi tarjota. Neurologisesti sairastuneille ja vammautuneille kuntoutumisessa olennaista on löytää elämään uutta sisältöä, ja mikäs sitä paremmin antaisi kuin yhdistystoimintaan osallistuminen! Auttaessaan muita sopeutumaan saa palkkioksi mielihyvää myös itselleen, toteaa tapaturmaisen aivovamman saanut Risto Savolainen.

– Yhdistys on antanut minulle todella paljon tietoa, tukea ja ennen kaikkea sosiaalisia kontakteja. Se on tuonut työelämän tilalle toimintaa, sanoo myös Lampinen.

Neurologiset vammaisjärjestöt järjestävät Aivoviikolla monenlaisia tapahtumia. Aivot saavat hemmottelua, nautintoa ja tietoa muun muassa Aivohoitoloissa.

– Valtakunnallisen Aivoviikon tärkein anti on aivoterveyteen liittyvän tiedon levittäminen mahdollisimman laajalle yleisölle, huomauttaa Savolainen.

Lisätietoja Aivoviikosta, Aivohoitoloista ja aivoterveydestä:

NV – Neurologiset vammaisjärjestöt on 14 valtakunnallisen järjestön verkosto, jonka toiminnan tavoitteena on neurologisesti sairaiden ja vammaisten ihmisten tasa-arvoinen ja hyvä elämä.

Kansainvälistä Aivoviikkoa (Brain Awareness Week) vietetään 14.–20. maaliskuuta (viikko 11) noin 60 maassa. NV – Neurologiset vammaisjärjestöt osallistuu Aivoviikkoon Suomessa järjestämällä tietoiskuja ja yleisötilaisuuksia, jotka muistuttavat aivoterveydestä huolehtimisesta

Ota yhteyttä:

Heidi Härmä
viestintäkoordinaattori, Muisti-lehden toimitussihteeri
puh. 09 6226 2015, 044 727 8715
heidi.harma@muistiliitto.fi
Muistiliiton yleisviestintä, verkkoviestintä ja sosiaalinen media, järjestön sisäinen viestintä.