Aivoterveys-kirja

Kädet tekevät rubikin kuutiota.png

UUTUUSKIRJA ANTAA AVAIMIA PAREMPAAN AIVOTERVEYTEEN

Professori Miia Kivipellon ja professori Mai-Lis Helléniuksen teos Aivoterveys antaa käytännön neuvoja siihen, miten omaa aivoterveyttä voi edistää ja pienentää riskiä sairastua muistisairauteen. Kirja on ilmestynyt alun perin ruotsiksi.

Kirjassa kerrotaan, miten aivojen terveydestä voi huolehtia parhaiten ja vähentää muistisairauksiin sairastumisen riskiä. Teoksen ovat kirjoittaneet alan kaksi johtavaa tutkijaa, jotka esittelevät aivoterveyden riski- ja suojatekijöitä.

Niin sanottuun FINGER-toimintamalliin kuuluu viisi ”sormea”: terveellinen ruokavalio, liikunta, aivojumppa, sosiaalinen aktiivisuus sekä sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden (verenpaineen, kolesterolin, lihavuuden ja diabeteksen) hallinta. Huomioimalla nämä kaikki voi edistää aivojen hyvinvointia, muistin toimintaa ja yleistä terveyttä. FINGER-toimintamalli sopii sekä terveille että henkilöille, joilla on jo todettu muistisairaus. Malli pohjaa kansainväliseen FINGER-tutkimukseen, joka osoitti ensimmäisenä maailmassa, että monipuolista elämäntapaohjelmaa noudattamalla voidaan parantaa ikääntyneiden kognitiivisia toimintoja ja ehkäistä muistitoimintojen heikentymistä.

Tutkitun tiedon lisäksi kirja tarjoaa käytännöllisiä elämäntapavinkkejä. Kirja sisältää myös 30 reseptiä, joiden avulla voi valmistaa herkullista ja terveellistä ruokaa.

Miia Kivipelto
toimii lääkärinä ja kliinisen geriatrian professorina Karoliinisessa instituutissa ja Itä-Suomen yliopistossa. Hän on myös FINGERS Brain Health -instituutin perustaja. Kivipelto on tehnyt tutkimustyötä jo yli 20 vuoden ajan ja hän on yksi alansa johtavista tutkijoista maailmassa. Kivipellolle on myönnetty lukuisia palkintoja uraauurtavasta tutkimustyöstä muistisairauksien parissa.

Mai-Lis Hellénius
toimii lääkärinä ja professorina Karoliinisessa instituutissa ja keskittyy tutkimuksissaan elintapoihin, erityisesti liikkumiseen ja ruokaan perustuvaan sydän- ja verisuonitautien ehkäisyyn. Hellénius on kirjoittanut lukuisia palkittuja kirjoja ja saanut kansallista ja kansainvälistä tunnustusta tutkimus- ja kansanterveystyöstään.

Miia Kivipelto ja Mai-Lis Hellénius, Aivoterveys
kuvat Bruno Ehrs
alkuteos Hjärnhälsa
Holm & Holm Books
222 sivua
ilmestymisvuosi 2022

Kirjan sivulla 34 olevan kuvan tekstissä aivojen osien nimet ovat vaihtaneet paikkaa. Voit tulostaa uuden kuvan korjatuin tekstein täällä. Kustantaja pahoittelee virhettä.

Kirsi Korhonen
viestintäpäällikkö
kirsi.korhonen@muistiliitto.fi
Viestinnän kehittäminen, vaikuttamistyö ja varainhankinta. Huom. Ilmoitustilamyyntiin liittyvät yhteydenotot vain sähköpostitse.