Julkaistu 12.3.2024

Uusia muistisairaustapauksia todetaan yli 1,5 kertaa enemmän kuin aiemmin on arvioitu

Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecimissä julkaistu tuore tutkimus osoittaa, että muistisairausdiagnoosin saa vuosittain huomattavasti useampi kuin aiemmin on arvioitu. Aiemman arvion mukaan sairastuneita olisi vuosittain noin 14 500. Uusien tutkimustulosten mukaan muistisairauteen sairastuu Suomessa vuosittain noin 23 000 ihmistä.

– Tuloksia tarkastellessa on huomioitava, että rekisteritiedot kattavat vain todetut sairaudet, ja näin ollen todennäköisesti aliarvioivat todellista muistisairauksia sairastavien määrää, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiantuntijalääkäri Hanna-Maria Roitto.

Vuonna 2040 muistisairauksia sairastavia on jo 247 000, jos muistisairauksien yleisyys pysyy vuoden 2021 tasolla ja iäkkäiden määrä kasvaa Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaisesti.

Muistiliitto muistuttaa, että pitkäikäisyyden lisääntyminen väestössä – ja samalla muistisairauksia sairastavien määrän voimakas lisääntyminen – on otettava vakavasti palvelujärjestelmän kehittämisessä. Yhteiskunnan tulee kyetä pitämään sairastuneista huolta, tarjoamaan heille riittävät palvelut sekä inhimillisen ja hyvän elämän edellytykset. Oikea-aikaiset, hyvin kohdennetut ja vaikuttavat palvelut ovat myös taloudellisesti kannattava investointi.

Hanna-Maria Roitto et al, Diagnosoitujen muistisairauksien ilmaantuvuus ja esiintyvyys Suomessa vuosina 2016–2021

THL: Muistisairauteen sairastuu huomattavasti aiempaa arvioitua useampi – sairastuneita on vuonna 2040 lähes 250 000