Muistisairaana maailmassa -podcast

Muistisairauksiin liittyy edelleen uskomuksia ja ennakkoluuloja, joita meidän jokaisen on syytä karistaa. Muistiliiton Muistisairaana maailmassa -podcast antaa äänen muistisairaille ja heidän läheisilleen. Vaihtuvien vieraiden kanssa keskustelemassa on toimittaja ja ”940 päivää isäni muistina" -kirjan kirjoittanut Hanna Jensen.

Teksti Muistisairaana maailmassa, juontaja Hanna Jensen etualalalla, muut keskustelijat yhteiskuvassa.

Jakso 1: Ohikatsotut

Muistisairas on yöpuvussa haahuilija, joka ei pysty tekemään itseään koskevia päätöksiä. Muistisairauteen liittyy paljon tällaisia olettamuksia, mutta kuinka paikkansa pitäviä ne ovat?

Yleisiä ennakkoluuloja käsittelevässä jaksossa keskustelemassa ovat muistisairausdiagnoosin saaneet Mauri ja Lasse. Miehet kertovat myös omasta kokemuksesta, kuinka muut ihmiset tyypillisesti kohtaavat muistisairaan.

Jakso 2: Luovuus ja positiivisuus arjessa

Millaista on muistisairaan arki parhaimmillaan? Tässä jaksossa käsitellään sitä, kuinka tärkeää luovuuden ja positiivisen mielen ylläpitäminen muistisairaan perheen arjessa on. Keskustelussa nostetaan esiin muistisairaan arkea helpottavia apukeinoja, mutta käydään myös läpi vinkkejä, jotka voivat tuoda helpotusta omaishoitajan arkeen ja paineisiin. Aiheesta puhumassa ovat muistisairausdiagnoosin saanut Mauri sekä usean muistisairaan ihmisen läheisenä toiminut Seija.

Jakso 3: Harrastukset ja tuet

Loppuvatko harrastukset muistisairauteen? Jaksossa keskustellaan siitä, millä tavalla muistisairaat ihmiset voivat jatkaa harrastuksiaan diagnoosin saatuaan ja millaiseen arkea helpottavaan tukeen ja apuun heillä on oikeus. Lisäksi kuullaan myös rehellistä puhetta siitä, millaiseen byrokratiaan muistisairaalle kuuluvia palveluita hakevan on syytä varautua. Keskustelijoina ovat Alzheimer-diagnoosin saanut Kai ja hänen vaimonsa Seija sekä Muistiliiton asiantuntija Sofie Klawér-Kallio.

Jakso 4: Muistisairausdiagnoosi – tuska vai helpotus

Onko muistisairaus-diagnoosi helpotus vai järkytys? Jaksossa puhutaan siitä, mitä perheissä tapahtuu diagnoosin jälkeen ja onko muistitestiin menoa tarpeen pelätä tai pitkittää. Kuulet myös, millä tavoin testiin menoa empivää läheistä voisi kannustaa sekä voiko muistisauraus tuoda mukanaan jotain hyvää. Omakohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä aiheista jakavat muistisairausdiagnoosin saaneet Maire ja Pirjo sekä usean muistisairaan ihmisen läheinen Seija.

Jakso 5: Töissä muistisairaana

Millaista on sairastua muistisairauteen työikäisenä? Suomessa on noin 7 000 työikäistä muistisairasta. Tässä jaksossa kuullaan muistisairauteen sairastuneen Lassen sekä muistisairaan ihmisen lähiomaisena olleen Seijan tarinat siitä, miten muistisairaus voi ilmetä työikäisen arjessa, millaisia tunteita ja ajatuksia diagnoosi herättää ja miltä elämän näyttää diagnoosin jälkeen.

Jakso 6: Yhdessä ja yksin

Miten muistisairaus vaikuttaa ihmissuhteisiin? Miten läheiset ihmissuhteet jatkuvat, ja miten ne muuttuvat sairastumisen jälkeen? Entä kenelle kaikille muistisairaudesta kannattaa diagnoosin jälkeen kertoa? Ihmissuhteita käsittelevässä jaksossa sivutaan sitäkin, millaisia asumistarpeita muistisairaalla ihmisellä ja tämän omaisella on. Keskustelemassa ovat muistisairauteen sairastuneet Maire sekä Kai yhdessä vaimonsa Seijan kanssa.

Kuuntele tästä:

Kuuntelitko podcastimme? Kerro meille mielipiteesi!