Vapaaehtoistehtävät

Kuvituskuva: Nainen halaa vanhempaa naista ulkona.

Meillä voit toimia vapaaehtoisena monenlaisissa tehtävissä. Voit valita tehtävän omien vahvuuksiesi ja mielenkiintosi mukaan. Saat itse määritellä paljonko annat aikaasi ja haluatko toimia kertaluonteisissa tehtävissä vai pidempi aikaisesti. Tehtäviin saat halutessasi koulutuksen ja tukea muistiluotsilta. Alla on esimerkkejä vapaaehtoistehtävistä, voit myös ehdottaa sinua kiinnostavaa uutta tehtävää.

• Muisti-KaVeRi on kotona asuvan muistisairaan kaveri. Kaverit voivat esimerkiksi harrastaa, ulkoilla tai kahvitella yhdessä.
  • Muistikahvilaohjaaja, muistikahvila on kaikille avoin kohtaamispaikka, jossa pääsee juttelemaan muistiasioista ja virkistämään muistia pienten tehtävien avulla. Muistikahvilaohjaaja ohjaa muistikahvilaa ja vapaaehtoinen voi toivoa paikkaa, jossa haluaa ohjata muistikahvilaa.
  • Vertaisryhmän ohjaajana voit toimia erilaisissa ryhmissä.
  • Muistikummilähettiläänä voit käydä kertomassa muille muistisairauksista ja muistisairaan ihmisen kohtaamisesta.
  • Kokemustoimijana voi toimia henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta muistisairautta sairastavana tai läheisenä, ja haluaa jakaa kokemusta ja tietoa esimerkiksi opiskelijoille tai ammattilaisille. Tehtävään koulutetaan Muistiliiton mallin mukaisesti.
  • Aivoterveyslähettiläänä voit käydä kertomassa muille aivoterveysasioista tai ohjata Yhdessä kohti aivoterveyttä -ryhmää.
  • Yhdistystoiminnan vapaaehtoisena voit osallistua hallitustyöskentelyyn, varainhankintaan tai yhdistystoiminnan esittelyyn.
  • Tapahtumissa voit toimia esimerkiksi kahvinkeittäjänä, tarjoilujen järjestäjänä, ovien avaajana, roudarina, retkiavustajana.