Kouvolan seudun Muisti ry

Materiaaleja ja linkkejä

Seuraavilta verkkosivuilta ja oppaista löydät tietoa muistisairauksista, niiden oireista, lääkityksestä, omaisten jaksamisesta, ryhmätoiminnasta, sosiaalietuuksista sekä monista muista asioista, jotka askarruttavat mieltä muistisairauden kohdatessa. Voit pyytää oppaita itsellesi sähköisenä osoitteesta toimisto@kouvolanseudunmuisti.fi

Tekemistä

• Luonto lähelle. Opas luontokokemusten luomiseen muistisairaan kotona. Blomberg Outi ja Muurinen Heidi. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Tule hakemaan toimistolta itsellesi tulostettu opas tai pyydä sähköisenä versiona.
  • Muistipuisto
  • Minun tarinani -vihko
    • Elämänhistorian tunteminen on tärkeää muistisairaan kohtaamisessa. Minun tarinani -vihkoa voi muokata näköisekseen, poistaa turhia kysymyksiä tai lisätä valokuvia sivuille. Tule hakemaan toimistolta itsellesi tulostettu vihko tai pyydä sähköisenä versiona.

Kohtaamisesta

• Vahvistava vuorovaikutus muistisairaan ihmisen kohtaamisessa
  • Vihjeitä muistihäiriöisen kohtaaville -opas. Tule hakemaan toimistolta itsellesi tulostettu opas tai pyydä sähköisenä versiona.

Aivoterveyttä

• Työstä ja tarkkaavaisuudesta -opas paneutuu nykypäivän työelämässä meitä kaikkia koskettaviin kysymyksiin: Voiko monesta samanaikaisesta tehtävästä selvitä? Mitä ovat huomiokaapparit, ja miten niiden kanssa tulee toimeen? Miksi ajatus katkeaa, kun ruudulle ilmestyy sähköpostiviesti? Miten melu ja kuvahäly saadaan kuriin?
  • Kohti parempaa aivoterveyttä -opas on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tukea terveyttään ja rakentaa hyvinvointiaan. Työkirjassa on kymmenen eri aihealuetta, jotka liittyvät aivojen terveyden ylläpitämiseen. Aihealueet: Liikunta, Uni, Lepo, Ravinto, Kulttuuri ja taide, Painonhallinta, Päihteet, tupakka ja huumeet, Kipu ja lääkkeet, Aivojen vammat ja häiriöt, Mieliala, Sosiaaliset verkostot. Kukin aihealue alkaa kysymyksillä, jotka herättelevät pohtimaan omia elintapoja ja tarpeita niiden muuttamiseksi. Oppaassa on faktatietoa, tehtäviä ja pohdittavaa. Tule hakemaan toimistolta itsellesi painettu opas tai pyydä sähköisenä versiona.  (Opas on Voimavaralähtöiset terveyskeskustelut -projektin tuotos)

Tietoa

Tutkittua tietoa ja opinnäytetöitä

Luentojen materiaalia