Kouvolan seudun Muisti ry / Kymenlaakson Muistiluotsi

Kouvola

Yhdistyksen toimistolla ja kokoustilassa Kouvolassa kokoontuvien ryhmien osoite: Hallituskatu 7 B, 4. kerros, 45100 Kouvola. Lisätietoja p. 040 523 9697

Syksyn 2019 ryhmät, varmista paikkasi ryhmässä ja ilmoittaudu ajoissa.

Ryhmät muistisairautta sairastaville

Turina-ukot

Parittomien viikkojen maanantaisin 9.9. - 2.12.2019 klo 14-16 yhdistyksen toimistolla. (kokoontuminen samanaikaisesti Muistipirkkojen kanssa).  Ryhmässä turinoidaan miesten kesken esim. elämänkokemuksista ja harrastuksista. Tähän ryhmään ei tarvitse ilmoittautua, tervetuloa silloin, kun sinulle sopii. Samanaikaisesti kokoontuu läheisten ryhmä Muistipirkot.

Kunnon muisti -ryhmät

Ryhmässä tehdään aivotreenitehtäviä ja keskustellaan. Tavoitteena on saada vertaisuutta ja apua arkeen. Henkilö, jolla sairaus on alkuvaiheessa, hyötyy eniten ryhmästä. Ryhmään mahtuu 6-8 henkilöä.

• Kuusankoskella

Torstaisin 26.9. alkaen, joka toinen torstai, klo 13-14.30. Samaan aikaan kokoontuu läheisten ryhmä. Paikkana KSAO Soteklinikka Hellin tilat, Valtakatu 36 L 3. Ilmoittautuminen 23.9. mennessä Tiina p. 050 518 7630

• Kouvolassa

Keskiviikkoisin 25.9. alkaen klo 14-15.30 yhdistyksen toimistolla. Ilmoittautuminen 23.9. mennessä Tiina p. 050 518 7630

Toiminnallinen vertaistukiryhmä

• Kouvolassa

Keskiviikkoisin 4.9. alkaen klo 14.30-16 yhdistyksen kokoustilassa. Tavoitteena on mielekäs tekeminen ja yhdessäolo. Ryhmää ohjaavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun vapaaehtoinen geronomiopiskelija sekä KSAO:n lähihoitajaopiskelijat. Ilmoittautumiset 28.8. mennessä Jenni p. 045 858 2333

Ryhmät muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen

Avoimet yhteislaulut

Torstaisin 5.9., 3.10., 7.11. ja 5.12.2019 klo 14-15 yhdistyksen kokoustilassa. Lauletaan yhdessä tuttuja lauluja muistinvirkistämiseksi. Yhteislauluhetki aloitetaan kahvitarjoilulla. Ryhmää ohjaavat vapaaehtoiset. Ei tarvitse ilmoittautua, tervetuloa silloin kun sinulle sopii.

Avoin jumpparyhmä

Keskiviikkoisin 4.9. - 20.11.2019 klo 13- 13.45 yhdistyksen kokoustilassa. Tavoitteena saada liikunnan iloa. Jumppaa ohjaa fysioterapeutti Marita Mannonen. Mukaan tarvitset vaatteet, joissa on mukava jumpata. Ei tarvitse ilmoittautua, tervetuloa silloin kun sinulle sopii.

Turinatupa

Turinatupaan voi tulla keskustelemaan ja tapaamaan toisia samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia. Tavoitteena on saada aikaan voimaantumista arjen erilaisiin tilanteisiin vertaisuuden kautta. Muistiluotsityöntekijä paikalla. Ei tarvitse ilmoittautua, tervetuloa silloin kun sinulle sopii.

• Kouvolassa tiistaisin 3.9., 1.10., 5.11. ja 3.12.2019 klo 14-15.30 Kouvolan seudun Muisti ry:n kokoustilassa.
  • Kuusankoskella torstaisin 19.9., 17.10. ja 28.11.2019 klo 14-15.30 kirjaston Viitalahuoneessa, 2.krs, Kymenlaaksonkatu 1.

Kuntosaliryhmät

Voima- ja tasapainoharjoittelua. Ryhmän tavoitteena on fyysisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja vertaistuen saaminen. Ryhmä on tarkoitettu muistisairautta sairastaville, mutta myös saattajalla on mahdollisuus osallistua kuntoiluun. Ryhmään mahtuu 8-10 henkilöä.

• Kouvolassa tiistaisin 17.9. alkaen klo 16–17 Ikäopiston kuntosalilla. Ohjaajana geronomi (AMK), fysioterapeutti Päivi Inkilä. Ilmoittautumiset 10.9. mennessä Jenni p. 045 858 2333
  • Valkealassa torstaisin 3.10. alkaen klo 14–15 Valkealan Iltatähden kuntosalilla. Ohjaajana fysioterapeutti Maija Laine. Ilmoittautumiset 26.9. mennessä Jenni p. 045 858 2333

Ryhmät läheisille

Muistipirkot

Parittomien viikkojen maanantaisin 9.9. - 2.12.2019 klo 14-16 yhdistyksen kokoustilassa. Käsitöiden ja askartelun lomassa juttelua, vertaistukea ja kahvittelua. Olet tervetullut oman käsityön kanssa tai ilman. Ryhmää ohjaavat vapaaehtoiset vertaisohjaajat. Ei tarvitse ilmoittautua, tervetuloa silloin, kun sinulle sopii! Samanaikaisesti kokoontuu muistisairaiden miesten oma ryhmä, Turina-ukot.

Muistisairaan läheiselle

Maanantaisin 4.2., 4.3., 1.4. ja 13.5.2019 klo 14.30-16 yhdistyksen kokoustilassa. Vertaistuellinen keskusteluiltapäivä heille, joiden puoliso on siirtynyt pitkäaikaishoitoon. Muistiluotsityöntekijä paikalla. Ei tarvitse ilmoittautua, tervetuloa silloin, kun sinulle sopii!

Tiedollinen vertaistukiryhmä muistisairaiden puolisoille

Ryhmäkertojen tiedolliset sisällöt suunnitellaan yhdessä ryhmäläisten kanssa. Tavoitteena on yhteisen keskustelun ja kokemusten jakamisen kautta avartaa näkökulmia sekä etsiä voimavaroja arkeen. Ryhmään mahtuu 8 henkilöä ja ryhmä toteutuu, jos osallistujia on vähintään 5.

• Kuusankoskella torstaisin 26.9. alkaen, joka toinen torstai, klo 13–14.30. Samaan aikaan kokoontuu muistisairaiden ryhmä. Paikkana KSAO Soteklinikka Hellin tilat, Valtakatu 36 L 3. Ilmoittautuminen 19.9. mennessä Jenni p. 045 858 2333.

Kaikille avoimet ryhmät

Tarkoitettu kaikille aivoterveydestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneille. Näihin ryhmiin ei tarvitse ilmoittautua, tervetuloa silloin, kun sinulle sopii!

• Kimmokkeita aivoille Kouvolassa ja Inkeroisissa
  • Taiji Kouvolassa
  • Aivoille arvostusta Kouvolassa
  • Muistimaanantai Voikkaalla

kokoontumisajankohdat ja paikat löydät Ajankohtaista-sivun alaosan kalenterista.

Aivoriihi

Ryhmässä haastetaan aivoja monin eri tavoin, tehdään aivotreenitehtäviä ja keskustellaan. Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen koulutettu ryhmänohjaaja. Ryhmä on kaikille avoin ja 8 ensin ilmoittautunutta mahtuu  mukaan. Ilmoittautumiset 25.10. mennessä Tiina p. 050 518 7630

• Valkealassa perjantaisin 1.11. alkaen klo 14–15.30 Valkealan kirjastolla

Muistikahvilat

Kaikille avoimet tilaisuudet. Alustus ja keskustelua aiheeseen liittyen. Tule silloin kun sinulle sopii! Muistikahviloita järjestetään seuraavissa taajamissa: Inkeroinen, Myllykoski, Elimäki, Jaala, Valkeala, Vuohijärvi, Kuusankoski ja Kouvolan keskusta.

Aiheet, ajankohdat,  ja paikat löydät Ajankohtaista-sivun alaosan kalenterista.

Avoimet yleisöluennot

Kouvolan kansalaisopiston auditoriossa, Salpausselänkatu 38, 2. kerros, 45100 Kouvola. Luentoja voi seurata myös etänä osoiteeessa http://kouvola.adobeconnect.com/kansalaisopisto Luennot ovat maksuttomia ja tarkoitettu kaikille kiinnostuneille.

Tiistaina 17.9.2019 klo 18-19.30 Kuinka tunnistaa muistisairaus? Geriatrian erikoislääkäri Marja Manninen-Ollberg

Tiistaina 29.10.2019 klo 15-16.30 Kaatumiset kuriin, Fysioterapeutti Inari Leino

Yhdistyksen toimistolla ja kokoustilassa Kouvolassa kokoontuvien ryhmien osoite: Hallituskatu 7 B, 4. krs, 45100 Kouvola,  p. 040 523 9697