Kouvolan seudun Muisti ry / Kymenlaakson Muistiluotsi

Kouvola

Koronavirustilanteen vuoksi osallistujamääriä on rajoitettu, jotta voimme mahdollistaa turvavälit. Ryhmiin ja muihin tilaisuuksiin tulee ilmoittautua etukäteen. Seuraamme syksyn tilannetta ja ohjeistuksia ja tarvittaessa teemme muutoksia tai peruutuksia.

Tulethan paikalle vain terveenä ja muistat käsihygienian.

Ryhmät muistisairautta sairastaville

Kunnon muisti -ryhmä Kouvolassa

Yhdistyksen kokoustilassa, maanantaisin 5.10.–7.12. klo 10–11.30.

Ryhmässä tehdään aivotreenitehtäviä ja keskustellaan. Tavoitteena on saada vertaisuutta ja apua arkeen. Henkilö, jolla sairaus on alkuvaiheessa, hyötyy eniten ryhmästä. Ryhmään mahtuu 6-8 henkilöä. Kysy lisää ja ilmoittaudu p. 050 518 7630

Nyt ja silloin - kokemuksista iloa arkeen -ryhmä Kuusankoskella

Kuusankosken opistotalolla, Valtakatu 38, torstaisin 10.9–3.12. klo 14–15.30.

Ryhmä on tarkoitettu sinulle, jolla muistisairaus on varhaisvaiheessa. Pysähdymme muistamaan ja tarinoimaan elettyä elämää ja havainnoimaan iloja. Ryhmässä käytetään Ikäopiston mielen hyvinvoinnin työkaluja. Ryhmää ohjaavat Susanna Tiitinen Kouvolan kansalaisopistolta ja Tarja Levonen Kymenlaakson Muistiluotsista. RYHMÄ ON TÄYNNÄ. Lisätiedot ja ilmoittautumiset 3.9. mennessä p. 040 523 9697.

Luovuutta luonnosta -ryhmä Kouvolassa

Yhdistyksen kokoustilassa, torstaisin 17.9.–29.10. klo 14.30–16.

Ryhmän tavoitteena on virkistyminen ja aistien aktivointi eri elementeillä. Ryhmää ohjaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun geronomiopiskelijat Suvi, Sanna ja Riikka. Lisätietoja ja ilmoittautuminen p. 045 858 2333.

Muistitupa Kouvolassa

Hallituskatu 7 B, 2. krs. Parittomien viikkojen maanantaisin 7.9.–14.12. klo 14–15.30.

Tervetuloa muistelemaan, keskustelemaan ja aktivoimaan aivoja. Paikalla muistiluotsi. Ryhmään mahtuu 5 henkilöä. Ennakkoilmoittautuminen p. 045 858 2333.

Ryhmät muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen

Avoimet yhteislaulut etäyhteydellä

1.10., 5.11. ja 3.12 klo 14–15

Tule mukaan laulamaan vapaaehtoisten johdolla tuttuja lauluja, voit seurata lauluja etäyhteydellä omalta tietokoneeltasi tai tabletiltasi. Etäyhteydellä näet ja kuulet vapaaehtoisten laulua. Voit osallistua omassa kodissasi mukana laulamalla tai vain kuuntelemalla. Sinun laulusi ei kuulu muille.

Osallistumislinkki aukeaa puoli tuntia ennen tilaisuuden alkua. Voit pyytää myös etäyhteyden harjoittelumahdollisuutta etukäteen. Etämuistikahvilaan ja lauluihin voit liittyä alla olevasta kokouslinkistä:

Liity Microsoft Teams -kokoukseen

Avoin jumpparyhmä Kouvolassa

Yhdistyksen kokoustilassa. Tavoitteena saada liikunnan iloa. Jumppaa ohjaa fysioterapeutti Marita Mannonen. Mukaan tarvitset vaatteet, joissa on mukava jumpata. Ennakkoilmoittautuminen p. 045 858 2333.

Kuntosaliryhmä Kouvolassa

Voima- ja tasapainoharjoittelua. Ryhmän tavoitteena on fyysisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja vertaistuen saaminen. Ryhmä on tarkoitettu muistisairautta sairastaville, mutta myös saattajalla on mahdollisuus osallistua kuntoiluun. Ryhmään mahtuu 8-10 henkilöä. RYHMÄ ON TÄYNNÄ. Voit kysyä jonotuspaikkaa p. 045 858 2333.

Työikäistapaaminen

Yhdistyksen kokoustilassa maanantaina 21.9. klo 16.30–18

Oletko alle 70-vuotias ja sinulla on diagnosoitu etenevä muistisairaus?

Tervetuloa tapaamiseen, jossa voit saada vinkkejä arkeen sekä tietoa työikäisten muistisairaiden vertaistuesta. Pääset kertomaan toiveitasi Kymenlaaksossa järjestettävästä toiminnasta ja voit vaikuttaa siihen, että toiminta olisi juuri sinua kiinnostavaa. Myös läheisesi on tervetullut. Tapaamisessa mukana Muistiliiton asiantuntija/työikäistoiminta Anita Pohjanvuori ja muistiluotsi Tiina Orava. Ennakkoilmoittautuminen p. 050 518 7630.

Vertaistapaaminen hahmottamisoireisille

Yhdistyksen kokoustilassa maanantaisin 5.10. ja 16.11. klo 12–13.30.

Tapaaminen sinulle, jolle muistisairaus aiheuttaa erityisesti näkemisen ja hahmottamisen oireita. /Azheimerin taudin epätyypillinen posteriorinen muoto, Posteriorinen kortikaalinen atrofia, Bensonin tauti). Läheisesi on tervetullut mukaan tapaamiseen. Ennakkoilmoittautuminen p. 050 518 7630.

Ryhmät läheisille

Tiedollinen ryhmä muistisairaiden puolisoille Kouvolassa

Tiedollinen ryhmä muistisairaiden puolisoille Kouvolassa. Ryhmään ilmoittautumisaikaa on jatkettu 23.10.2020 asti. Ryhmää ohjaa muistiluotsi Jenni Pussinen. Tavoitteena on saada voimavaroja arkeen vertaiskeskusteluilla ja tietoa lisäämällä. Ryhmä alkaa maanantaina 26.10.2020 klo 13 - 14.30. Ilmoittaudu mukaan Jennille p. 045 858 2333.

Muistipirkot Kouvolassa

Yhdistyksen kokoustilassa parittomien viikkojen maanantaisin 7.9–14.12. klo 14–15.30.

Käsitöiden ja askartelun lomassa juttelua, vertaistukea ja kahvittelua. Olet tervetullut oman käsityön kanssa tai ilman. Ryhmää ohjaavat vapaaehtoiset vertaisohjaajat. Ennakkoilmoittautuminen p. 040 523 9697

Muistisairaan läheiselle Kouvolssa

Yhdistyksen kokoustilassa 14.9., 12.10., 9.11. ja 7.12. klo 16.30–18.

Vertaistuellinen keskusteluiltapäivä heille, joiden läheinen on siirtynyt pitkäaikaishoitoon. Muistiluotsityöntekijä paikalla. Ennakkoilmoittautuminen p. 040 523 9697

Sinä onnistut kyllä -ryhmä Kuusankoskella

Ryhmä on tarkoitettu sinulle, joka koet olevasi muistisairaan ihmisen läheinen. Pysähdytään arjen kiireen keskelle tarinoimaan ja tekemään käsillä kaunista. Ryhmässä käytetään Ikäopiston mielen hyvinvoinnin työkaluja. Ryhmän ohjaajina toimivat Salla Pesonen Kouvolan kansalaisopistolta  ja Tiina Orava Kymenlaakson Muistiluotsista. Lisätiedot ja ilmoittautumiset 3.9. mennessä  p. 040 523 9697.

Muistitietoilta läheisille Kouvolassa

Yhdistyksen kokoustilassa torstaina 1.10. klo 16.30–19.

Miten muistisairaus vaikuttaa ihmiseen? Miten muistisairas ihminen kohdataan? Tule mukaan muistitietoiltaan. Maksuton valmennus on tarkoitettu muistisairaan läheisille. Tilaisuuteen mahtuu 8 henkilöä. Ilmoittautumiset 25.9. mennessä p. 045 858 2333.

Kaikille avoimet ryhmät

Tarkoitettu kaikille aivoterveydestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneille. Tervetuloa!

• Taiji Kouvolassa
  • Aivoille arvostusta Kouvolassa
  • Muistitiistai Voikkaalla

kokoontumisajankohdat ja paikat löydät Ajankohtaista-sivun alaosan kalenterista.

Muistikahvilat

Kaikille avoimet tilaisuudet. Alustus ja keskustelua aiheeseen liittyen. Tule silloin kun sinulle sopii! Muistikahviloita järjestetään seuraavissa taajamissa: Inkeroinen, Myllykoski, Elimäki, Jaala, Valkeala, Vuohijärvi, Kuusankoski ja Kouvolan keskusta.

Aiheet, ajankohdat,  ja paikat löydät Ajankohtaista-sivun alaosan kalenterista.

Yhteistyömuistikahvilat

Onko teillä hyvä porukka ja haluaisitte kuulla lisää muistiasioista? Voit kysyä maksutonta yhteistyömuistikahvilaa tilaisuuteesi. Aiheina ovat Muisti muuttuu - entäs sitten? tai Muistikummituokio. Kesto 1 h. p. 040 523 9697.

Yhdistyksen toimistolla ja kokoustilassa Kouvolassa kokoontuvien ryhmien osoite: Hallituskatu 7 B, 4. krs, 45100 Kouvola,  p. 040 523 9697