Kouvolan seudun Muisti ry / Kymenlaakson Muistiluotsi

Kotka

Ryhmät muistisairautta sairastaville

Kunnon muisti -ryhmä Kotkansaari:

Keskiviikkoisin 7.2–18.4.2018 klo 13–14 j.II.vko 6 kertaa. Tehtävät ovat monipuolisia ja kaikille sopivia (kynä-paperitehtäviä). Tehtävistä keskustellaan yhdessä, herätellään aivoja ja pyritään löytämään apuja arkielämän sujuvuuteen. Ryhmään mahtuu 6-8 hlöä. Ryhmää ohjaa muistiluotsityöntekijä. Ryhmä kokoontuu Kumppanuustalo Viikarissa, Mariankatu 24, Kotka. Ilmoittautumiset ryhmään 5.2.2018 mennessä Paulalle p. 045 858 2333.

Kunnon muisti -ryhmä Karhula:

Maanantaisin 12.2.–7.5.2018 klo 10–11.30 j.II.vko 6 kertaa. Tehtävät ovat monipuolisia ja kaikille sopivia (kynä-paperitehtäviä). Tehtävistä keskustellaan yhdessä, herätellään aivoja ja pyritään löytämään apuja arkielämän sujuvuuteen. Ryhmään mahtuu 6–8 hlöä. Ryhmää ohjaa muistiluotsityöntekijä. Karhulan työväentalo, Vesivallinaukio 5 D, Karhula. Ilmoittautumiset ryhmään 5.2.2018 mennessä Paulalle p. 045 858 2333.

MuisKu-ryhmä Karhula:

Maanantaisin 5.2.–30.4.2018  klo 10–11 6 kertaa. Ryhmä suunnattu vasta muistisairauteen sairastuneille henkilöille. Tehtävät ovat monipuolisia ja kaikille sopivia (kynä-paperitehtäviä). Tehtävistä keskustellaan yhdessä, herätellään aivoja ja pyritään löytämään apuja arkielämän sujuvuuteen. Ryhmää ohjaavat muistiluotsityöntekijä Paula Tommola ja muistineuvoja Anne Oksman. Ryhmään mahtuu 8 henkilöä. Ryhmä on maksuton. Ryhmä kokoontuu Karhulan sairaalassa (Neuvolan kokoustila) Toivelinnankatu 2, Kotka. Ilmoittautumiset 2.2.2018 mennessä Paulalle p. 045 858 2333.

MuisKu-ryhmä työikäisille:

Muistikuntoutusryhmä työikäisenä sairastuneille. Kokoontumispaikka ja aika varmentuvat myöhemmin. Ryhmää ohjaa muistiluotsityöntekijä Paula Tommola. Ryhmään mahtuu 4–6 henkilöä.  Kiinnostuitko ota yhteyttä Paulaan p. 045 858 2333.

Toiminnallinen vertaistukiryhmä Karhula:

Tiistaisin 20.2.–24.4.2018 klo 14.30–16. Vertaistukiryhmä muistisairauteen sairastuneille henkilöille. Ryhmää ohjaavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun geronomiopiskelija sekä Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston lähihoitajaopiskelijat. Ryhmään mahtuu 6–8 henkilöä. Karhulan työväentalo, Vesivallinaukio 5 D, Kotka. Ilmoittautumiset ryhmään 15.2.2018 mennessä Paulalle p. 045 858 2333.

Kotkan Seudun Muistiyhdistys ry:n järjestämät ryhmät löydät klikkaamalla tästä.

Ryhmät muistisairautta sairastaville ja heidän läheisilleen

Kotkassa ei tällä hetkellä kokoonnu Kymenlaakson Muistiluotsin ryhmiä, mutta voitte osallistua muiden paikkakuntien ryhmiin, joiden tiedot löytyvät paikkakunnan kohdalta. Tai tutustua Kotkan Seudun Muistiyhdistys ry:n toimintaan tästä.

Ryhmät läheisille

Omaisten/läheisten vertaistapaaminen Karhulassa:

Muistisairaan henkilön omaisten/läheisten vertaistapaamiset tiistaisin 20.2.–24.4.2018 klo 14.30–16 yhteensä 10 kertaa. Samanaikaisesti sairastuneilla mahdollisuus osallistua toiminnalliseen vertaistukiryhmään. Lisätietoja Paulalta p. 045 858 2333.

Omaisten/läheisten vertaistukiryhmä Kotkansaarella:

Ryhmä kokoontuu 6 kertaa tiistaisin 6.2.–8.5.2018  klo 14–16. Ryhmä on tiedollinen vertaistukiryhmä, joka tarjoaa tietoa muistisairauksista, kohtaamisesta ja aivoterveydestä. Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen koulutettu ohjaaja. Ryhmään mahtuu mukaan 6 hlöä. Suljettu pienryhmä kokoontuu Einon kammarissa, Kotkan pääkirjastolla, Kirkkokatu 24. Lisätietoja ja ilmoittautumiset ryhmään 1.2.2018 mennessä Paulalle p. 045 858 2333.

Kaikille avoimet ryhmät

Tarkoitettu kaikille aivoterveydestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneille. Lisätietoja p. 045 858 2333.

Aivoriihi Kotka

Tiistaisin 20.2.–15.5.2018 klo 10-11.30  8 kertaa. Ryhmässä haastetaan aivoja monin eri tavoin, tehdään aivotreeni tehtäviä ja keskustellaan. Ryhmä ohjaa vapaaehtoinen koulutettu ryhmänohjaaja. Ryhmä on kaikille avoin ja 10 uutta ensin ilmoittautunutta mahtuu mukaan ryhmään. Sitovat ilmoittautumiset 16.2.2018 mennessä p. 045 858 2333/ Paula. Ryhmä kokoontuu Kumppanuustalo Viikarissa, Mariankatu 24, Kotka.

Vuorikadun vertaistukiryhmä:

Maanantaisin klo 13–14.30. Vertaistukiryhmä muistihäiriöisille henkilöille. Ryhmässä kahvitellaan, keskustellaan ja haastetaan aivoja erilaisia tehtäviä tehden. Ryhmää ohjaa vapaaehtoinen koulutettu ryhmänohjaaja. Maksuton ryhmä kokoontuu Vuorikatu 3, alakerran yhteistila, Kotka. Lisätietoja Paula p. 045 858 2333.

Virtaa Vellamosta – avoin keskustelu ja muisteluryhmä

Tiistaisin 3.4.–24.4.2018  klo 10–11.30 4 kertaa. Teemoina: Unikudelmia, Matkailumainontaa menneiltä vuosikymmeniltä, Puistoissa ja Kulissien takana. Yhteistyössä: Muistisairauksien asiantuntija- ja tukikeskus Kymenlaakson Muistiluotsi, Merikeskus Vellamo, Suomen merimuseo, Kymenlaakson museo ja Kotkan Seudun muistiyhdistys ry. Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, Kotka

Muistiklubit ja muistikahvilat

Kaikille avoimet tilaisuudet. Alustus ja keskustelua aiheeseen liittyen. Tule silloin kun sinulle sopii!

Kotkan muistiklubi:

Kotkan pääkirjasto, Einon kammari, Kirkkokatu 24, Kotka.

• Ke 31.1.2018 klo 13–14.30. Aiheena Mielekkyys elämässä ja tarkoituskeskeinen ajattelu. Alustus Paula Tommola, muistiluotsityöntekijä.
  • Ke 11.4.2018 klo 13–14.30. Aiheena Teknologia kotona asumisen tukemisessa. Alustus Paula Tommola, muistiluotsityöntekijä.

Karhulan muistikahvila:

Karhulan seurakuntakeskus, Karhulantie 33, Kotka

• Ti 6.2.2018 klo 10–11.30. Aiheena Ikääntyneen ravitsemus. Lilli Lotvonen, ravitsemusteraputti Kotkan kaupunki.
  • Ti 6.3.2018 klo 10–11.30. Aiheena Muisti ja uni. Alustus Paula Tommola, muistiluotsityöntekijä
  • Ti 8.5.2018 klo 10–11.30. Aiheena Teknologia kotona asumisen tukemisessa. Alustus Paula Tommola, muistiluotsityöntekijä.

Aivoterveysluennot ja muisti-infot

Kaikille avoimet tilaisuudet.

Aivoterveysluennot

Kouvolan kansalaisopiston auditoriosta lähetettäviä luentoja voi seurata internetin välityksellä Kotkan pääkirjastolla: Kirkkokatu 24, Kotka.

ti 13.2.2018 klo 15–16.30 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen TunteVa-toimintamallin keinoin (TunteVa-kouluttaja Hillervo Pohjavirta, Tampereen kaupunkilähetys ry)

ti 13.3.2018 klo 15–16.30 Muisti pettää, olisiko huollon aika? (Muistiluotsityöntekijä Paula Tommola, Kymenlaakson Muistiluotsi)

Luentoja voi seurata myös internetin välityksellä osoitteessa http://kouvola.adobeconnect.com/kansalaisopisto.

Muistiluotsityöntekijä Kymenlaakson Muistiluotsin toimistolla:

• Ke 7.2., 7.3., 4.4. ja 2.5.2018 klo 8.30-10.30. Vesivallinaukio 5 A 8, Kotka

Muistiluotsityöntekijä  Kotkansaaren terveyskioskilla

• To 8.2., 8.3., 6.4. ja 3.5.2018 klo 10–11.30 Kirkkokatu 24 (Kotkan kaupunginkirjasto), Kotka