Kouvolan seudun Muisti ry / Kymenlaakson Muistiluotsi

Kotka

Koronavirustilanteen ja turvavälien vuoksi osallistujamääriä on rajoitettu. Tämän vuoksi ryhmiin ja muihin tilaisuuksiin tulee ilmoittautua etukäteen. Seuraamme STM:n, THL:n ja Kymsoten viimeisiä turvallisuusohjeita ja tarvittaessa teemme toimintaan muutoksia tai peruutuksia.

Tulethan paikalle vain terveenä ja muistat käsihygienian.

Ryhmät muistisairautta sairastaville

Kunnon muisti -ryhmät

Karhulassa torstaisin 24.9.–3.12. klo 12–13.30. Kysy lisää ja ilmoittaudu p. 045 270 4003. RYHMÄ ON TÄYNNÄ, kysy itsellesi jonotuspaikkaa p. 045 270 4003.

Kotkansaarella tiistaisin 22.9.–1.12. klo 10–11.30. Kysy lisää ja ilmoittaudu p. 050 518 7630

Ryhmässä tehdään aivotreenitehtäviä ja keskustellaan. Tavoitteena on saada vertaisuutta ja apua arkeen. Henkilö, jolla sairaus on alkuvaiheessa, hyötyy eniten ryhmästä. Ryhmään mahtuu 6-8 henkilöä.

Muistis-ryhmä

Kotkansaarella torstaisin 17.9. klo 15–16.30.

Hyvän mielen -ryhmä muistisairaille yhdessä läheisen, puolison, lapsen tai naapurin kanssa. Tavoitteena on virkistyä yhdessä ja saada hyvää mieltä. Ryhmää ohjaavat geronomiopiskelijat. Kysy lisää ja ilmoittaudu p. 045 270 4003. RYHMÄ ON TÄYNNÄ, kysy itsellesi jonotuspaikkaa p. 045 270 4003.

Paikallisen muistiyhdistyksen järjestämiä ryhmiä löydät Kotkan Seudun muistiyhdistyksen kotisivuilta .

Ryhmät läheisille

Purkupaikka

Keskiviikkoisin 16.9.-21.10. klo 17.30-19.

Kumppanuustalo Viikarissa, Mariankatu 24, Kotka

Onko lähipiirissäsi ihminen, joka on sairastunut muistisairauteen? Voit olla aikuinen tytär, poika, miniä, vävy tms., jonka elämään sairaus vaikuttaa. Olisiko sinulle tarvetta kohdata ihmisiä ja jakaa ajatuksia heidän kanssaan, jotka ovat samassa tilanteessa? Purkupaikka on kuutena peräkkäisenä syksyn keskiviikkona kokoontuva pienryhmä, johon mahtuu viisi ryhmäläistä. Teemoina mm.

• sairaus, kutsumaton vieras
  • arjen käytäntöjen muuttuminen
  • ihmissuhteen muuttuminen
  • muutokset elämässä, hyväksynkö vai kiellänkö ne?
  • Erilaiset tunteet: viha, suru, pettymys, kateus, rakkaus jne.
  • Kuinka itse jaksan?

Ryhmää ohjaa psykoterapeutti, sairaanhoitaja Merja Sillanpää. Ilmoittautumiset p. 050 518 7630.

Läheisten vertaistapaaminen

Karhulassa parillisten viikkojen maanantaisin klo 13.30–15.

Avoin vertaistapaaminen muistisairauteen sairastuneiden läheisille. Ajatusten ja kokemusten vaihtoa. Kysy lisää ja ilmoittaudu p. 045 270 4003

Muistiperheille

Turinatupa

Voit tulla keskustelemaan ja tapaamaan toisia samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia. Tavoitteena saada aikaan voimaantumista arjen erilaisiin tilanteisiin vertaisuuden kautta. Paikalla on muistiluotsityöntekijä. Tapaamiset 3.9., 19.10. ja 23.11. 14–15. Koronatilanteen vuoksi toivomme ennakkoilmoittautumista p. 050 518 7630.

Muistikahvilat

Maanantaina 21.9. klo 13–14. Aiheena Muisti muuttuu - entäs sitten?

Kotkan pääkirjastolla, Katariinan kammarissa, 3. krs, Kirkkokatu 24. Koronatilanteen vuoksi toivomme ennakkoilmoittautumista p. 050 518 7630.

Muisti-infot

Tule keskustelemaan muistiin, muistisairauksiin ja / tai aivoterveyteen liittyvistä asioista muistiluotsityöntekijän kanssa. Ohjaus ja neuvonta on maksutonta, eikä vaadi jäsenyyttä. Jokainen tarvitsee silloin tällöin tukea, apua tai vain kuuntelevan ihmisen, jolle voi jakaa huoliaan.

Muistiluotsityöntekijä Kymenlaakson Muistiluotsin toimistolla:

Vesivallinaukio 5 A 8, Kotka. Varaa keskusteluaika p. 045 270 4003

Tapaaminen lähellä sinua

Yhdessä sovitussa paikassa esim. kumppanuustalolla, puistossa, kahvilassa tai kotonasi. Varaa keskusteluaika p. 045 4003 /Sanna tai p. 050 518 7630 /Tiina.