Etelä-Karjalan Muisti ry

Lämpimästi tervetuloa mukaan vapaaehtoistoimintaamme!

"On ollut mukava nähdä ihmisten iloa yhteisissä tapaamisissa. On tullut mielekkyyttä elämään."

"Vaikutus omaan hyvinvointiin myönteinen."

"Rikastuttanut ja ollut hyvin mielenkiintoista sekä antoisaa."

"Vapaaehtoistoiminta on tuottanut piristystä myös omaan elämään. Koulutus ja toisten vapaaehtoisten tapaaminen auttanut pysymään ajan tasalla ja kehon ja mielen virkeänä."

Yllä olevat lauseet ovat Etelä-Karjalan Muistiluotsin vapaaehtoisten ajatuksia siitä, miten vapaaehtoistoiminta on vaikuttanut heidän omaan elämäänsä ja hyvinvointiinsa. Vapaaehtoistyön tekemisellä voit siis vaikuttaa positiivisesti omaan hyvinvointiisi. Tämän lisäksi osallistumalla meidän tarjoamaan vapaaehtoistoimintaan olet mukana lisäämässä muistiystävällisyyttä Etelä-Karjalassa. Vapaaehtoistoiminnan koulutusten ja vapaaehtoistehtävien myötä saat paljon tietoa muistista ja muistisairauksista, tapaat uusia ihmisiä ja voit tukea muistipulmia kokevia sekä heidän läheisiään toimimalla henkilökohtaisena ystävänä tai muistinvirkistyskerhon ohjaajana.

Vapaaehtoisena toimiessasi saat koulutusta, perehdytyksen tehtävään, opastusta ja tukea työntekijöiltä, mahdollisuuden keskusteluun sekä vertais- ja virkistystapaamisiin.

Vuoden 2019 alussa meillä toimii kolmekymmentä aktiivista vapaaehtoista eri puolilla Etelä-Karjalaa. Mutta lisää vapaaehtoisia tarvitaan!

Seuraava vapaaehtoistyön koulutuksemme järjestetään Imatralla huhtikuussa 2019!

Koulutuksen paikka: Imatran urheilutalon kokoushuone 107,  Kotipolku 2, 55120 Imatra.

Koulutuksen aika: Tiistaisin klo 9:30-12

Koulutuksen sisältö

Ti 2.4.   Muistiluotsin toiminta, muistin huolto, muistisairaudet

Ti 9.4.   Muistisairaan kohtaaminen

Ti 16.4. Vapaaehtoisena toimiminen, vapaaehtoistyön muodot

Ilmoittautumiset 26.3. mennessä Maarit Olkkoselle puh. 050 555 4699 tai sähköpostitse maarit.olkkonen@ekmuisti.fi.

Vapaaehtoistoiminnan muodot

• Henkilökohtainen Muisti KaVeRi

Voi toimia muistisairaan kalakaverina, teatterikaverina tai lenkkikaverina tai kaverina muuten vaan. Muistikaveruus aloitetaan tekemällä asiasta kirjallinen sopimus, jonka muistisairauteen sairastunut, omainen, vapaaehtoinen ja muistiluotsityöntekijä yhdessä solmivat ja allekirjoittavat. Vapaaehtoinen allekirjoittaa myös vaitiolosopimuksen.

• Muistikahvilaisäntä/emäntä

Toimii muistiluotsityöntekijän apuna muistikahviloissa kahvin keitossa ja kattamisessa ja halutessaan myös kahvilan sisällön toteuttamisessa.

• Muistinvirkistyskerhon ohjaaja

Kerhon toiminnan ja sisällön suunnittelua yhdessä muistiluotsityöntekijän kanssa ja kerhon toteuttaminen käytännössä. Vuoden 2019 alussa toimii neljä vapaaehtoisvetoista kerhoa; Lappeenrannassa, Imatralla, Rautjärvellä ja Ruokolahdella.

• Muistiluotsin apuna toimiminen

Apuna retkillä, tapahtumissa ja apuohjaajana ryhmissä

Vapaaehtoisten koulutus

Etelä-Karjalan Muistiluotsi järjestää säännöllisesti kaikille avoimia vapaaehtoistoiminnan koulutuksia. Koulutus koostuu kolmesta koulutuskerrasta.  Koulutuksen sisältö: muisti, muistin huolto, muistisairaudet, muistisairaan kohtaaminen ja vapaaehtoistyön muodot, vapaaehtoistyön tekeminen ja vapaaehtoisena jaksaminen.

Vapaaehtoistoiminnan työryhmä

Etelä-Karjalan Muistiluotsissa/Muisti ry:ssä vapaaehtoistoimintaa kehittää vapaaehtoistoiminnan työryhmä, mihin kuuluvat hallituksen puheenjohtaja Nyky Vanhanen, hallituksen jäsenet Hannele Keltanen ja Kaija Lehtinen, vapaaehtoistoimija sekä muistiluotsityöntekijä. Työryhmä kokoontuu säännöllisesti Nyky Vanhasen koolle kutsuma. Työryhmässä käsitellään vapaaehtoistoiminnan ajakohtaisia asioita ja suunnitellaan tulevia tapahtumia.

Jos sinulla on idea uudenlaisen toiminnan aloittamisesta ja haluaisit olla sitä toteuttamassa, niin ota yhteyttä tai tule pistäytymään toimistollamme!