Lämpimästi tervetuloa mukaan vapaaehtoistoimintaamme!

"On ollut mukava nähdä ihmisten iloa yhteisissä tapaamisissa. On tullut mielekkyyttä elämään."

"Vaikutus omaan hyvinvointiin myönteinen."

"Rikastuttanut ja ollut hyvin mielenkiintoista sekä antoisaa."

"Vapaaehtoistoiminta on tuottanut piristystä myös omaan elämään. Koulutus ja toisten vapaaehtoisten tapaaminen auttanut pysymään ajan tasalla ja kehon ja mielen virkeänä."

Yllä olevat lauseet ovat Etelä-Karjalan Muistiluotsin vapaaehtoisten ajatuksia vapaaehtoistoiminnan vaikutuksista heidän omaan elämäänsä ja hyvinvointiinsa. Vapaaehtoistyön tekemisellä voit siis vaikuttaa positiivisesti omaan hyvinvointiisi. Tämän lisäksi osallistumalla meidän tarjoamaan vapaaehtoistoimintaan olet mukana lisäämässä muistiystävällisyyttä Etelä-Karjalassa. Vapaaehtoistoiminnan koulutusten ja vapaaehtoistehtävien myötä saat paljon tietoa muistista ja muistisairauksista, tapaat uusia ihmisiä ja voit tukea muistipulmia kokevia sekä heidän läheisiään toimimalla henkilökohtaisena ystävänä tai muistinvirkistyskerhon ohjaajana.

Vapaaehtoisena toimiessasi saat koulutusta, perehdytyksen tehtävään, opastusta ja tukea työntekijöiltä, mahdollisuuden keskusteluun sekä vertais- ja virkistystapaamisiin.

Esimerkkejä vapaaehtoistoiminnan muodoista

• Henkilökohtainen Muisti-KaVeRi

Vapaaehtoinen on muistisairaan kalakaverina, teatterikaverina tai lenkkikaverina, tai kaverina muuten vaan.

• Muistikahvilaemäntä/-isäntä

Vapaaehtoinen on muistiluotsityöntekijän apuna muistikahviloissa kahvin keitossa ja kattamisessa, sekä halutessaan myös muistikahvilan sisällön toteuttamisessa.

• Muistikerhon ohjaaja

Vapaaehtoinen toimii muistikerhon ohjaajana. Kerhon toimintaan ja sisällön suunnitteluun saa tukea muistiluotsityöntekijältä.

• Muistikummilähettiläs

Muistikummilähettiläskoulutuksen käynyt vapaaehtoinen pitää muistikummituokioita erilaisille ryhmille.

• Aivoterveyslähettiläs

Aivoterveyslähettiläskoulutuksen käynyt vapaaehtoinen voi ohjata aivoterveysteemaista ryhmää tai pitää aivoterveysaiheisia luentoja.

• Muistiluotsin toimintaan osallistuminen

Vapaaehtoinen voi toimia avustavissa tehtävissä esimerkiksi retkellä, tapahtumassa tai ryhmässä.

Vapaaehtoistoiminnan koulutukset

Etelä-Karjalan Muistiluotsi järjestää kaikille avoimia vapaaehtoistoiminnan koulutuksia, Muisti-KaVeRi-koulutuksia, muistikummilähettiläskoulutuksia sekä aivoterveyslähettiläskoulutuksia.

Vapaaehtoistoiminnan työryhmä

Etelä-Karjalan Muistiluotsissa vapaaehtoistoimintaa kehittää vapaaehtoistoiminnan työryhmä. Työryhmässä käsitellään vapaaehtoistoiminnan ajakohtaisia asioita ja suunnitellaan tulevia tapahtumia.

Jos sinulla on idea uudenlaisen toiminnan aloittamisesta ja haluaisit olla sitä toteuttamassa, ota yhteyttä!