Etelä-Karjalan Muisti ry

Lämpimästi tervetuloa mukaan vapaaehtoistoimintaamme!

"On ollut mukava nähdä ihmisten iloa yhteisissä tapaamisissa. On tullut mielekkyyttä elämään."

"Vaikutus omaan hyvinvointiin myönteinen."

"Rikastuttanut ja ollut hyvin mielenkiintoista sekä antoisaa."

"Vapaaehtoistoiminta on tuottanut piristystä myös omaan elämään. Koulutus ja toisten vapaaehtoisten tapaaminen auttanut pysymään ajan tasalla ja kehon ja mielen virkeänä."

Yllä olevat lauseet ovat Etelä-Karjalan Muistiluotsin vapaaehtoisten ajatuksia siitä, miten vapaaehtoistoiminta on vaikuttanut heidän omaan elämäänsä ja hyvinvointiinsa. Vapaaehtoistyön tekemisellä voit siis vaikuttaa positiivisesti omaan hyvinvointiisi. Tämän lisäksi osallistumalla meidän tarjoamaan vapaaehtoistoimintaan olet mukana lisäämässä muistiystävällisyyttä Etelä-Karjalassa. Vapaaehtoistoiminnan koulutusten ja vapaaehtoistehtävien myötä saat paljon tietoa muistista ja muistisairauksista, tapaat uusia ihmisiä ja voit tukea muistipulmia kokevia sekä heidän läheisiään toimimalla henkilökohtaisena ystävänä tai muistinvirkistyskerhon ohjaajana.

Vapaaehtoisena toimiessasi saat koulutusta, perehdytyksen tehtävään, opastusta ja tukea työntekijöiltä, mahdollisuuden keskusteluun sekä vertais- ja virkistystapaamisiin.

Syksyllä 2019 meillä toimii kolmekymmentäviisi aktiivista vapaaehtoista eri puolilla Etelä-Karjalaa. Mutta lisää vapaaehtoisia tarvitaan!

Vapaaehtoistoiminnan muodot

• Henkilökohtainen Muisti KaVeRi

Voi toimia muistisairaan kalakaverina, teatterikaverina tai lenkkikaverina tai kaverina muuten vaan. Muistikaveruus aloitetaan tekemällä asiasta kirjallinen sopimus, jonka muistisairauteen sairastunut, omainen, vapaaehtoinen ja muistiluotsityöntekijä yhdessä solmivat ja allekirjoittavat. Vapaaehtoinen allekirjoittaa myös vaitiolosopimuksen.

• Muistikahvilaisäntä/emäntä

Toimii muistiluotsityöntekijän apuna muistikahviloissa kahvin keitossa ja kattamisessa ja halutessaan myös kahvilan sisällön toteuttamisessa.

• Muistinvirkistyskerhon ohjaaja

Kerhon toiminnan ja sisällön suunnittelua yhdessä muistiluotsityöntekijän kanssa ja kerhon toteuttaminen käytännössä. Vuoden 2019 alussa toimii neljä vapaaehtoisvetoista kerhoa; Lappeenrannassa, Imatralla, Rautjärvellä ja Ruokolahdella.

• Muistikummilähettiläs

Muistikummilähettiläs pitää muistikummituokioita erilaisille ryhmille.

• Muistiluotsin apuna toimiminen

Apuna retkillä, tapahtumissa ja apuohjaajana ryhmissä

Vapaaehtoisten koulutus

Etelä-Karjalan Muistiluotsi järjestää säännöllisesti kaikille avoimia vapaaehtoistoiminnan koulutuksia. Koulutus koostuu kolmesta koulutuskerrasta.  Koulutuksen sisältö: muisti, muistin huolto, muistisairaudet, muistisairaan kohtaaminen ja vapaaehtoistyön muodot, vapaaehtoistyön tekeminen ja vapaaehtoisena jaksaminen.

Vapaaehtoistoiminnan työryhmä

Etelä-Karjalan Muistiluotsissa/Muisti ry:ssä vapaaehtoistoimintaa kehittää vapaaehtoistoiminnan työryhmä, mihin kuuluvat hallituksen puheenjohtaja Nyky Vanhanen, hallituksen jäsenet Hannele Keltanen, Kaarina Kesseli ja Kaija Lehtinen, kaksi vapaaehtoistoimijaa sekä muistiluotsityöntekijä. Työryhmä kokoontuu säännöllisesti Nyky Vanhasen koolle kutsuma. Työryhmässä käsitellään vapaaehtoistoiminnan ajakohtaisia asioita ja suunnitellaan tulevia tapahtumia.

Jos sinulla on idea uudenlaisen toiminnan aloittamisesta ja haluaisit olla sitä toteuttamassa, niin ota yhteyttä tai tule pistäytymään toimistollamme!