Etelä-Karjalan Muisti ry

• Syyskokouksen ajankohta! (päiv. 25.10.-18)

Etelä-Karjalan Muisti ry:n sääntömääräinen syyskokous on maanantaina 26.11.-18 klo 17 alkaen Lappeenrannan kylpylän kokoustila Willimiehessä. Kokouksen aluksi kahvitarjoilu ja sosionomi (AMK) Marjo Vento kertoo tutkimustyöstään "Mistä on hyvä arki tehty? Ikääntyneen muistisairaan näkökulma."

• Joululahjavinkkejä: Juhlavuoden tuotteita myynnissä! (päiv. 25.10.-18)

Meidän toimistolle on ilmaantunut nyt Muistiluotsin muotia. Ensi vuonna 2019 Etelä-Karjalan Muisti ry juhlii 30-v. synttäreitä, joten juhlan kunniaksi teetettiin juhlalogolla "Mie muistan siuta" varustettuja tuotteita. Myynnissä mm. kahta erilaista T-paitaa (hinta 12-18€ kpl), pipoja (12€ kpl), mukeja (10€ kpl). Tule toimistolle kokeilemaan, mikä näistä sopisi just Siulle!

• Oletko nähnyt Svinhufvudin kotimuseoa? (päiv. 26.9.-18)

Lähde Muistiluotsien kanssa Kotkaniemen retkelle 19.10. Bussi lähtee Parikkalasta ja pysähtelee Rautjärvellä, Ruokolahdella, Imatralla, Joutsenossa, Lappeenrannassa ja Luumäellä. Bussi on perillä Kotkaniemessä klo 10:30. Hinta 30€ sisältäen kyydin, lounaan Kahvi-Pakarissa ja museon lipun. Omalla kyydillä tuleville hinta 25€. Lisätiedot ja ilmoittautuminen puh. 0400 456 088 tai laura.neuvonen@ekmuisti.fi

• Muistikoordinaattori omaisten ryhmissä!

Katja Jurvanen Eksotelta vierailee tiistaina 25.9. klo 12:30 alkavassa omaisten ryhmässä ja ke 7.11. klo 16:15 alkavassa omaisten ryhmässä Lappeenrannassa Etelä-Karjalan Muisti ry:n tiloissa.

• Muistikoordinaattorin vierailu Imatralla 9.10. (päiv. 10.9.-18)

Aktiiviryhmässä Imatralla vierailee muistikoordinaattori Aino-Maija Dahlman, sekä läheiset ja omaiset ovat tervetulleita kuuntelemaan ja esittämään kysymyksiä. Paikka Olavinkulmassa.

• 2.10. Imatran omaisten ryhmä (päiv.10.9.-18)

Psykologi, logoterapeutti Tuula Katainen tulee vierailemaan ryhmään.

• Jäsenetumuutos (päiv. 30.7.-18)

Aiemmin ilmoitettu Elovirkku Oy peruu toistaiseksi yhdistykselle antamansa jäsenedun. Kaikki ajat ovat jo täyttyneet, joten uusia asiakkaita ei voi ottaa ainakaan lähiaikoina. Uusin Muistiluotsin tiedote ehti painoon ennen jäsenedun peruutusta, joten siksi tiedot edusta ovat vielä painoksessa 3/18.

• Muisti-KaVeRi -koulutus lisätty (päiv. 2.7.-18)

Syksyn koulutus aikatauluineen vapaaehtoistoiminnan sivulla.

• Somen käyttö lisääntyy (päiv. 26.6.-18)

Sosiaalisen median suosio on kasvussa, joten Etelä-Karjalan Muistiluotsi hyppäsi Instagramiin. Löydät meidät myös nykyisin sieltä. Käyttö on vasta aloitettu, joten materiaalia rupeaa tulemaan enemmän syksyn korvalla. Stay tuned!

• Muistiluotsit kesälomailee (päiv. 26.6.-18)

Työntekijät pitävät kesälomia kesä-heinäkuun aikana. Satumme kaikki olemaan samaan aikaan lomalla 23.-29.7.-18 jolloin toimisto on suljettuna. Muina aikoina olemme sovittaessa käytettävissänne myös kesäpäivinä.

• Uusia ryhmiä syksyllä (päiv. 26.6.-18)

Kalenteriin on päivitetty syksyn päivämäärät ja uusia ryhmiä ovat mm. Liiku Kanssain Imatralla ja Tasapaino- ja kehonhuoltoryhmä Lappeenrannassa. Myös toinen liikuntapainotteinen ryhmä on suunnitteilla, joka tehdään yhteistyössä Saimaan ammattiopisto Sampon lähihoitajaopiskelijoiden kanssa.

• Hei Omaishoitaja! (päiv. 5.6.-18)

Onko muistisairaus osa arkeasi, kaipaatko tukea jaksamiseen? Ilmoittaudu omaishoitajien voimavararyhmään! Kyseessä neljän tapaamiskerran suljettu ryhmä, jossa pääset ohjaajien tuella keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia muiden omaishoitajien kanssa eri teemojen kautta. Tapaaminen kestää 2,5h/kerta ja ovat maksuttomia, kahvitarjoilu. Ryhmäläiset valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä viimeistään 10.8.-18, edellytyksenä voimassa oleva omaishoitotilanne. Tapaamiset Etelä-Karjalan Muisti ry:n tiloissa 23.8., 30.8. ja 6.9. klo 13 ja Marjolassa säänmukaisella varustuksella 13.9. klo 13.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:

Ilona Räsänen puh. 050 492 0131 tai Taru Kokko puh. 050 337 3083

Etelä-Karjalan Muistiluotsin ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden yhteistyö

• Syksyn toimintaa (päiv 5.6. -18)

Omaisten ryhmien aikataulut löytyvät täältä ja kalenteriin lisätään syksyn tapahtumat ja ryhmät kesän mittaan. Käy seurailemassa ja pistä itsellesi ylös Sinua kiinnostavat toiminnat.

• Sääntömääräinen kevätkokous 7.5. klo 17:00 Snellmaninkatu 10, 53100 Lpr (päiv. 19.4.-18)

• Uusi jäsenedun antaja Elovirkku (päiv. 17.4.-18)

Elovirkku auttaa asiakkaitaan kuntoutumaan arjen keinoin. Kuntouttava kotipalvelu voi sisältää ulkoilua, kotiaskareissa avustamista, ohjausta apuvälineiden käytössä ja erilaisia fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja muistikuntoutuksen menetelmiä. Tarkoituksenamme on helpottaa kotona pärjäämistä ja tehdä asiakkaidemme arkipäivästä mukavampia. Kotikäynneisä voi saada myös kotitalousvähennyksen.

Etelä-Karjalan Muisti ry:n jäsenille -5% alennus käyntihinnoista (norm. ohjauskäynti 38,50€/h ja  25€/30min.) Jäsenetu on voimassa toistaiseksi. Edun saa käyttöönsä todistamalla jäsenyyden sopimusta tehdessä.

Palvelemme ma-pe 9-18, www.elovirkku.com

puh. 040 351 8062, elovirkku@elovirkku.com

• Yhteislauluryhmä jatkaa syksyllä! (päiv. 9.4.-18)

Alusta asti runsaasti osallistujia kerännyt Laula Kanssain -yhteislauluryhmä jatkaa kokoontumisia syksyllä. Alustavia päiviä on laulunvetäjien kanssa sovittu, löydät ne tiedotteesta 2/18, joka postitetaan jäsenille huhtikuun puolivälissä ja myöhemmin myös täältä toimintakalenterista.

• Haluatko julkaista omia kirjoituksiasi tai tekemiäsi töitä tiedotteissamme? (päiv. 9.4.-18)

Tiedotteisiimme on nyt raivattu tilaa lukijoidemme postille. Mikäli haluat julkaista omia töitäsi muiden iloksi seuraavassa tiedotteessa 3/18, voit lähettää ne 31.7.2018 mennessä Etelä-Karjalan Muisti ry, Snellmaninkatu 10, 53100 Lappeenranta tai sähköpostilla laura.neuvonen@ekmuisti.fi

• Pääsiäisviikon poikkeukset (päiv. 23.3. -18)

Muistiluotsityöntekijät ovat työreissussa ke-to 28.3 ja 29.3. Pitkäperjantain ja maanantain pyhän, toisen pääsiäispäivän, jälkeen meidät löytää tuttuun tapaan toimistoltamme. Kevätauringon täyteistä pääsiäistä jokaiselle!

• Kuuluuko lähipiiriisi etenevää muistisairautta sairastava henkilö? (päiv. 6.3.-18)

Itä-Suomen yliopistossa sosiaalipsykologiaa opiskeleva Anna Kaisa Miettinen tekee pro-gradu-tutkielmaa aiheesta "muistisairaus omaisen kokemana". Hän kerää tutkimuksiaan varten kirjoituksia omaisten kokemuksista.

"Pyydän Sinua kirjoittamaan elämästäsi muistisairaan omaisena. Voit pohtia esimerkiksi sitä, millainen käännekohta muistisairaus on ollut ja miten läheisen muistisairaus on vaikuttanut Sinun elämääsi. Kirjoituksesi voi olla vapaamuotoinen eikä kieliopista tarvitse välittää. Tekstin pituudella ei ole ala-tai ylärajaa ja voit kirjoittaa täysin nimettömänä. Toivoisin, että kirjoituksesi sisältää kuitenkin tiedon iästäsi, sukupuolestasi, suhteestasi muistisairaaseen henkilöön (esim. perhesuhde, sukulaissuhde, ystävyyssuhde), kuinka kauan olet ollut/olit muistisairaan omainen."

Kirjoitukset voi lähettää huhtikuun loppuun mennessä joko sähköisesti e-lomakkeen kautta osoitteessa https://elomake.uef.fi/lomakkeet/19224/lomake.html tai postitse Anna Kaisa Miettinen, Ajurinkatu 20 B 24, 70110 Kuopio.

• Muistiluotsin uusi työntekijä (päiv.8.2.-18)

Toimistolla pörrää nyt neljän ihmisen sijaan viisi muistiluotsityöntekijää. Emilia Nakari aloitti tammikuun lopulla ja tulee täyttämään Liisa Myllysen saappaat maaliskuun puolella. Tule reippaasti tervehtimään, jotta uudet kasvot tulevat tutuiksi :)

• Laula Kanssain- yhteislauluryhmä aloittanut (päiv.8.2.-18)

Etelä-Karjalan Muisti ry:n tiloissa lauleltiin ensimmäisen kerran 6.2.-18 Haluaisitko myös sinä saada äänesi kuuluviin? Tule laulamaan ryhmään joka toinen tiistai. Käy katsomassa ajankohdat tarkemmin Toiminta ja tapahtumat sivulta.

• Uusi ryhmä Äijäklubi (päiv.8.2.-18)

Kohtaamispaikka muististaan kiinnostuneelle miehelle, joka haluaa jakaa ajatuksiaan muiden miesten kanssa. Toiminta suunnitellaan ryhmäläisten kanssa yhdessä. Katso Toiminta ja tapahtumat kalenterista kokoontumisajat.

Äijäporukasta lisätietoja puh. 040 5872 451