Hyvän hoidon kriteeristö

Hyvän hoidon kriteeristö on työkirja työyhteisöille muistisairaiden ihmisten hyvän hoidon ja elämänlaadun kehittämiseen ja arviointiin. Se ohjaa muistityön ammattilaisia muistisairaan ihmisen toiveet ja tarpeet huomioivaan hoivaan, kuntoutukseen ja hoitoon.

Hyvän hoidon kriteeristö -työkirja on jaoteltu kolmeen osaan:

1. Kuntoutus, hoiva ja hoito
  2. Oikeuksien edistäminen
  3. Henkilöstö ja työhyvinvointi

Kustakin osa-alueesta on saatavilla taustatietoa sekä kriteerit arvioinnin, kehittämisen ja kehitystarpeiden toteutuksen tueksi.

Kriteeristö on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1996. Uudistettu neljäs painos ilmestyi Muistiliiton julkaisusarjassa vuonna 2016, ja ruotsinkielinen kriteeristö vuonna 2018. Tuoreimman uudistustyön tärkein lähtökohta oli muistisairautta sairastavien ja heidän läheistensä äänen kuuleminen omannäköisen elämän ja hyvän hoidon järjestämiseksi.

Lue tai tilaa Hyvän hoidon kriteeristö:

Tarkistuslista muistisairaille ja läheisille – Työkaluja asuin- ja hoivapaikan valintaan ja arviointiin

Tarkistuslista auttaa muistisairaita ja heidän läheisiään valitsemaan tarpeisiinsa ja toiveisiinsa sopivan asuin-, kuntoutus- tai hoitopaikan. Listan voi ottaa mukaan, kun käy tutustumassa näihin paikkoihin. Tarkistuslista on apuna myös kotona asumisen ja kotihoidon palvelujen arvioinnissa. Sen avulla voi pohtia, millaista laatua palveluilta toivoo.

Lue tai tilaa tarkistuslista: