Muistikonferenssi 2018

Muistikonferenssi 2018:
Muistiystävällisiä tekoja

Muistikonferenssi järjestetään 13.-14.11.2018 Hotel Presidentissä Helsingissä. Ohjelmaa päivitetään tälle sivulle, joten seuraathan sisällön päivittymistä. Seuraa ilmoittelua myös tapahtuman Facebook-sivuilla.

Muistiliitto pidättää oikeuden ohjelmanmuutoksiin.

Muistikonferenssin ohjelma

Tiistai 13.11.

8.30 Ilmoittautuminen
9.30 Konferenssi alkaa. Muistiystävällisiä tekoja – ajankohtaista juuri nyt.

Session puheenjohtajana toimii Muistiliiton puheenjohtaja, Kansanedustaja Merja-Mäkisalo-Ropponen

• Aamupäivän yhteinen luentosessio valottaa muistityön ajankohtaisia kuulumisia ja uutisia. Avauspuheenvuoron pitää Muistiliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Hilkka Soininen. Lisäksi sessiossa kuullaan Muistiaktiivien puheenjohtaja Petri Lampisen tervehdys.
  • Tutkimusprofessori Anja Noro sosiaali-ja terveysministeriöstä kertoo muistisairaan ihmisen itsemääräämisoikeutta tukevan lainsäädännön valmistelun tilanteesta.
  • Kuulemme myös LT, geriatrian professori Harriet Finne-Soverin puheenvuoron aiheesta muistisairaiden ihmisten itsemääräämisoikeus turvallisuussilmälasein tarkasteltuna. Lisäksi saamme tietoa asiakasohjauksesta tulevaisuuden maakunnissa, josta kertoo Etelä-Karjalan I & O -kärkihankkeen muutosagentti Merja Tepponen.
  • Lisäksi aamupäivän aikana kuullaan kokemuksia muistikummitoiminnasta Alankomaissa, joista kertoo Roderik Reinstra

12.0013.00 Lounas

13.00 Rinnakkaisluento A. Aivojen asialla – kohti parempaa aivoterveyttä

Session puheenjohtajana toimii Muistiluotsiohjaaja Nina Reimari Päijät-Hämeen Muistiluotsista.

• Akatemiatutkija Teppo Särkämö Helsingin yliopistosta valottaa musiikin vaikutuksia aivojen hyvinvointiin. Väitöstutkimuksensa juuri äskettäin julkaissut Hannareeta Öhman kertoo, kuinka säännöllinen liikunta tukee Alzheimerin tautia sairastavien toimintakykyä. Lehtori Helena Malmivirta kertoo kuvataiteen ja tanssin aivoja hellivistä vaikutuksista.
  • Ylilääkäri Risto Vataja purkaa esityksessään stressin ja masennuksen välistä yhteyttä. Tutkija Annukka Tuomikoski kertoo lääkkeettömistä hoitomuodoista. Lisäksi sessiossa kuullaan Aivoterveyslähettilään kokemuspuheenvuoro.

13.00 Rinnakkaisluento B. Hyvän kohtaamisen aakkoset.

Session puheenjohtajana toimii toiminnanjohtaja Leena Knuuttila Pohjois-Karjalan Muistista.

• Lehtori Merja Laitinen Savon Ammattiopistosta kertoo, miten muistisairaan ihmisen kohtaaminen on muuttunut TunteVa-kohtaamismenetelmän myötä ja miten osaaminen on vaikuttanut työyhteisön toimintaan. Lisäksi kuullaan muistisairaan ja läheisen kokemuspuheenvuoro aidon kohtaamisen vaikutuksista.
  • Myötätunnon mullistavasta voimasta kertoo kirkkososiologian professori Anne Birgitta Pessi, joka johti myötätunnon voimaa työelämässä tutkinutta CoPassion-hanketta.
  • Tutkija Sointu Riekkinen-Tuovinen tarjoaa luennossaan ideoita siihen, miten ammentaa vanhustyöhön luovuutta gerontologisen mielikuvituksen avulla.
  • Päivän päätteeksi tutkijat Heidi Parisod ja Hannele Siltanen Hoitotyön tutkimussäätiöstä esittelelevät kehitettävää puheeksi ottamisen työkalua muistisairaan henkilön muuttamiseen ympärivuorokautiseen hoivaan.

16.00 Ensimmäinen konferenssipäivä päättyy.

Keskiviikko 14.11.

8.00 Ilmoittautuminen
8.30 Toinen konferenssipäivä alkaa. Onnistutaan yhdessä – muistisairaan hoitopolku.

Session puheenjohtajana toiminnanvastaava Lea Torvinen Kainuun Muistiluotsista.

• Muistiluotsikoordinaattori Krista Pajala kertoo muistiluotsitoiminnasta maakunnissa
  • Muistikoordinaattori Kirsi Mustaniemi ja toimintaterapeutti Jenni Karjalainen kuvailevat, millainen on muistisairaan hoitopolku Kuusamossa.
  • Suomalaisten surukokemuksista väitöskirjan tehnyt ja sen pohjalta kirjan Surun sylissä kirjoittanut Mari Pulkkinen kertoo, kuinka kohdata suru. Sessiossa kuullaan myös läheisen kokemuspuheenvuoro saattohoidosta.
  • Aamupäivän aikana esitellään myös Muistiviikolla 2018 julkaistava Muistipuisto-sovellus ja kerrotaan, kuinka sitä voi hyödyntää muistityössä yhdistyksissä, esimerkiksi ryhmissä.

8.3011.45 Aamupäivällä on luvassa myös muistiystävällisiä tekoja toiminnallisessa muodossa. Ilmoittaudu niihin ajoissa, sillä paikkoja on rajoitetusti! Molemmissa teemoissa on kaksi 1,5 tunnin mittaista ryhmää.

• A. Ilmaisun iloa – musiikki muistityössä. Laula laulut kuviksi: laulupiirtämisen menetelmän kehittänyt musiikkipedagogi Minna Lappalainen johdattelee musiikillisiin kohtaamisiin muistityössä.
  • B. Ilmaisun iloa – tanssi ymmärtämisen välineenä. Liike elämään: tanssitaiteilija Elli Isokoski Myrskyryhmä-tanssiryhmästä kertoo, kuinka käyttää tanssia ja liikettä ikäihmisten toiminnassa.

12.00–13.00 Lounas

13.00–16.00 Muistiystävällisiä tekoja – tulevaisuus on jo täällä

Session puheenjohtajana toimii Muistiliiton järjestöjohtaja Anna Tamminen

• Kaikille yhteisessä iltapäivässä luodaan katse tulevaisuuteen. Neuroradiologian dosentti Vesa Kiviniemi Oulun yliopistosta kertoo aivojen puhdistusjärjestelmän kuvantamisesta.
  • THL:n erikoistutkija, SeAMK:n yliopettaja Jenni Kulmala päivittää Finger-toimintamallin kuulumiset muistisairauksien ehkäisyssä.
  • Potilas vai persoona -luennossaan tutkijatohtori Jari Pirhonen pohtii asukkaan tunnustamista palvelutalossa.
  • Muistikonferenssi 2018 huipentuu paneelikeskusteluun, jonka vetäjänä toimii kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen. Paneelikeskustelussa mukana tutkijatohtori Jari Pirhonen, THL:n erikoistutkija, SeAMK:n yliopettaja Jenni Kulmala, kokemuspuhuja, rovasti Jaakko Kentta sekä neurologi Sanna Kotisaari.

16.00 Kotimatka alkaa.