Pääkirjoitus: Muistiaktiivin tervehdys

Muisti-lehti logo.jpg

Olen saanut olla mukana Muistiliiton valtakunnallisissa Muistiaktiiveissa ja viemässä tietoa sairastuneiden ja heidän läheistensä elämästä eteenpäin. Haluamme nostaa päättäjille tiedoksi puutteita, jotka pitäisi korjata. Itse toivoisin arvostusta omaishoitajien tekemälle hoitotyölle niin, että heidän saamastaan korvauksesta poistettaisiin tai alennettaisiin verotusta. Korvaus ei ole muutenkaan ole suuri.

Muistiliiton ja paikallisyhdistysten työn näen tärkeänä tiedon jakajana sairastuneille ja heidän läheisilleen. Siksi lähdin mukaan vapaaehtoiseksi ryhmiin, kahvilaan ja tukihenkilöksi. Voin antaa aikaani ja kokemusta kolmen erilaisen muistisairaan läheiseni kanssa kokemasta arjesta ja siirtymisestä pitkäaikaishoitoon.

Paikallisyhdistyksen hallituksessa mukana olo on näköalapaikka yhdistyksen toimintaan. Mahdollisuuden lähteä mukaan Muistiaktiiveihin otin uutena ja mielenkiintoisena haasteena. Muistiaktiiveissa mukana olo on antanut minulle paljon tietoa ja lisää ymmärrystä, olen sitä Muistiliitolle ja sen henkilöstölle kiitollinen. Kiitos myös kaikille ryhmäläisille!

Viimeisimpänä teimme kannanoton yksin asuvien muistisairautta sairastavien tilanteesta. Pidämme tärkeänä, että diagnoosin saamiseen ja palvelupolun alkuun panostetaan varsinkin yksin asuvien kohdalla. Heidän tilanteensa voi huonontua ilman, että kukaan huomaa sitä.

Toiveenani päättäjille on, että sairastuneiden läheisille olisi tarjolla enemmän tietoa ja tukea. Niitä tarvitaan kaikissa niissä vaiheissa, joita sairastuneen kanssa eläminen tuo mukaan. Erityisesti niitä tarvittaisiin silloin, kun läheisen on aika siirtyä pitkäaikaiseen hoitoon.

Aurinkoista ja hyvää syksyä kaikille.

Seija Helminen
Valtakunnallisten Muistiaktiivien puheenjohtaja