Idea ammattilaisten tukemisesta pandemian keskellä palkittiin

Muisti-lehti logo.jpg

FinnHELP-keskustelupalvelu tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille keskusteluapua ja tukea jaksamiseen pandemian keskellä. Palvelua kehittämässä olleelle sairaanhoitaja Inka Häkkiselle myönnettiin Suomen Queen Silvia Nursing Award -stipendi joulukuussa.

Queen Silvia Nursing Award on stipendi, joka jaetaan vuosittain useissa eri maissa. Sen tarkoituksena on kannustaa hoitoalalla työskenteleviä kehittämään uusia hoitotyöhön liittyviä ja sitä edistäviä ratkaisuja. Nyt jaetulla stipendillä palkittiin erityisesti koronapandemiaan liittyviä ratkaisuja.

Vuoden stipendiaatiksi valittu Inka Häkkinen työskentelee Kymenlaakson keskussairaalassa Kotkassa. Hän toimii myös aktiivisena vapaaehtoisena FinnEm-nimisessä yhdistyksessä. Se on kesällä 2017 perustettu ensihoidossa ja päivystyksessä työskentelevien hoitajien ja lääkäreiden järjestö, jolla on noin 670 jäsentä ympäri Suomen.

Kun yhdistys piti pandemian alkuvaiheessa hallituksen kokousta, keskusteltiin siitä, miten yhdistys voisi tukea terveydenhuollon kenttää pandemian keskellä ja sen aiheuttamassa kuormituksessa.

– Heitin ilmoille ajatuksen hoitajien keskustelun tarpeesta. Aloimme viedä ideaa eteenpäin ja kehittää toimintaa aktiivisesti, Häkkinen kertoo.

Yhdistys sai verkostojensa kautta joukon työnohjaajia ja psykoterapeutteja mukaan. He tarjoavat keskusteluapua kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille tietoturvallisen videoyhteyden kautta.

– Keskustelu tarjoaa toivottavasti apua ja keinoja jaksamiseen pandemian keskellä, Häkkinen sanoo.

TUEN TARJOAMINEN ERITYISEN TÄRKEÄÄ NYT

Joulukuussa Häkkinen ja hänen ideansa palkittiin 6 000 euron stipendillä. Queen Silvia Nursing Award katsoi hänen ideansa ennaltaehkäisevän hoitoalalla työskentelevien uupumusta ja masennusta. Idean toteuttamisen mahdollistavat tällä hetkellä useat vapaaehtoiset ja pitkällä tähtäimellä sen monipuoliset kehitysmahdollisuudet ovat suuret. Sairaanhoidon ammattilaisten hyvinvoinnista huolehtiminen ja tuen tarjoaminen heille on erityisen tärkeää pandemian aiheuttamissa olosuhteissa, perusteluissa todettiin.

– Stipendin saaminen tuntuu hienolta! Queen Silvia Nursing Award -organisaatio ei ollut minulle aiemmasta tuttu, ja olenkin positiivisesti yllättynyt kaikin puolin. Koen, että he todella arvostavat sairaanhoitajien työtä, osaamista ja ideoita, Häkkinen kertoo.

Stipendiin kuuluu myös harjoittelujaksoja yhteistyöorganisaatioissa ja palkintoseremonia Tukholmassa.

– Omalta osaltani harjoittelut ovat vielä suunnittelun asteella, johtuen osin koronasta, osin oman elämän aikatauluista. Eniten odotan palkintoseremoniaa Tukholmassa, onhan paikalla aina ollut kuningatar Silvia itsekin. Valitettavasti sen toteutuminen on vielä epävarmaa.

Stipendi on tuonut mukaan myös haastatteluita ja palavereita.

– Näiden sovittaminen neljän harrastavan lapsen, aktiivisen koiran ja kolmivuorotyötä tekevän arkeen on ajoittain haasteellista. Mutta nämä tilaisuudet osaltaan auttavat verkostoitumisessa, jota pidän ensiarvoisen tärkeänä. Ja hoitajalle tällainen multitaskaaminen on tuttua, joten näistäkin on selvitty!

ANNETTAVAA ASIOIDEN KEHITTÄMISELLE

Inka Häkkinen sai ajatuksen terveydenhuollon alalle lähtemisestä jo nuoruudessa.

– Muistisairas mummoni asui meillä kotona. Siinä yhteydessä kiinnostuin vanhustenhoidosta ja muistisairaiden hoidosta, hän kertoo.

Häkkinen opiskeli ylioppilasvuoden jälkeen geronomiksi ja teki pitkään töitä vanhuspalvelupuolella. Kiinnostus akuuttihoitoon sai hänet opiskelemaan myöhemmin sairaanhoitajaksi ja ensihoitajaksi.

Uransa aikana Häkkinen on nähnyt tarpeen myös asioiden kehittämiselle.

– Olen aina ajatellut, että miten asioita tehdään hyvin ja miten asioita voisi  kehittää. Olen pohtinut, että minulla voisi olla annettavaa kehittämisessä, hän kertoo.

Häkkinen kannustaa kaikkia rohkeuteen ja ennakkoluulottomuuteen uusia ideoita kehittäessä.

– Kun yksi ihminen heittää ilmoille ajatuksen ja muut saavat siitä kiinni, usein siitä syntyy jotain. Myös FinnHELP syntyi tällaisesta heitosta.