Vapaaehtoisuutta järjestössämme

15.12.2017

Suomi on järjestöjen maa. Jokaisessa kylässä ja niemennotkossa on oma yhdistyksensä. Yhdistystoiminnan ydintä on vapaaehtoistoiminta – yhdistykset toimivat innokkaiden kansalaisten toimesta ajaen tärkeää asiaa. Jokainen tekee sitä hyvällä ja suurella sydämellä, omasta tahdostaan.

Järjestötoiminnan päärahoittajana toimii sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoilla. Ensi vuoden rahoitusehdotuksen perusteella Muistiliitolla kävi hyvin – tulemme saamaan lähes kaiken sen minkä haimme. Tästä esimerkkinä vapaaehtoistoiminnan Iloa ja voimaa -hanke jatkaa toimintaansa suunnitelmien mukaisesti kehittäen ja edistäen Muistiliiton jäsenyhdistysten ja Muistiluotsi-verkoston vapaaehtoistoiminnan kokonaisuutta.

Joulukuun viidentenä päivänä vietettiin Kansainvälistä vapaaehtoisten päivää. Suomessa Kansalaisareena vastaa päivän tiedottamisesta ja valitsee valtakunnallisesti Vuoden vapaaehtoisen. Tänä vuonna Vuoden vapaaehtoiseksi valittiin espoolainen Heidi Furu. Lisätietoja valinnasta Kansalaisareenan sivuilta. Muistiliitto palkitsi omia vapaaehtoisiaan jo syyskuussa Iloa ja voimaa -kiitosjuhlassa (lue lisää blogista).

Iloa ja voimaa -hanke haastoi tämän vuoden Kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä (5.12.2017) liiton jäsenet eli muistiyhdistykset kiittämään vapaaehtoisiaan. Useampi yhdistys huomioi tämän erityisen päivän ja kiitti vapaaehtoisiaan. Iloa ja voimaa -hanke sai kutsun osallistua Oulun Seudun Muistiyhdistyksen vapaaehtoisten aamubrunssille, jossa osallistujina oli parikymmentä vapaaehtoista Pohjois-Pohjanmaan maakunnasta. Tilaisuudessa oli upea joukko kansalaisia, jotka antavat omaa aikaansa toisten hyvinvointiin. Ja saavat siinä samalla jotakin myös itselleen. Sitä hyvää mieltä, joka auttaa meitä jokaista jaksamaan ja voimaan paremmin.

Oletko sinä jo vapaaehtoinen? Ole yhteydessä lähimpään muistiyhdistykseen ja kysy, miten voisit olla tekemässä hyvää. Tai jos omalla paikkakunnallasi ei ole yhdistystä, vieraile valtakunnallisella vapaaehtoistoiminnan sivustolla www.hiiop100.fi tai www.välittämö100.fi,  joista löydät varmasti toiminnan mahdollisuuksia itsellesi!

Kirjoittaja: