Sillä on väliä, mitä sanoo

23.3.2018

Me Muistiliitossa pidämme erityisen tärkeänä arvostavaa kieltä. Siksi emme ajattele, että muistisairas ihminen esimerkiksi "karkailee", ”valehtelee” tai "törsäilee" – sen enempää kuin kukaan muukaan meistä.

Pohdimme Muistiliitossa usein sanoja ja käsitteitä. Käymme antoisia keskusteluja siitä, millaisin termein me haluamme asioista kertoa. Tämä voi äkkiseltään kuulostaa turhanpäiväiseltä, mutta on kaukana siitä. Tällä tavoin luomme muistiystävällistä Suomea: yhteiskuntaa, jossa kunnioitetaan toisia, ja ketään ei sanoin lytätä eikä termein aliarvioida.

Australialainen Kate Swaffer, muistisairaiden esitaistelija, on esittänyt vääränlaisesta kielenkäytöstä ja kohtaamisesta 20-kohtaisen luettelon, jossa hän nostaa esiin monta kohtaa, joiden äärelle on täällä meilläkin syytä pysähtyä miettimään. Tässä muutama puhutteleva kohta:

• Älä viittaa meihin sanoilla aggressiivinen, vaeltelija, kastelija, huomionhakija, ei-kommunikoiva – sillä olemmehan ihmisiä.
  • Älä oleta, ettei sanasi tai tekosi loukkaa tunteitamme, koska emme osaa kertoa.
  • Älä oleta, ettemme voi kommunikoida, vaikka emme voi puhua.
  • Älä ajattele, ettemme tunne kipua tai ettei meillä ole tunteita.
  • Älä oleta mitään.

Myös Muistiliiton sairastuneiden ja läheisten työryhmä, Muistiaktiivit, on pohtinut sanoja ja niiden käyttöä. He ovat esimerkiksi tulleet siihen tulokseen, että muistisairas on varsin korrekti termi. Sairautta ei tarvitse hävetä tai peittää, mutta se ei saa leimata koko ihmistä.

Muistisairaus ei saa luoda varjoaan kaikelle sille, mitä muistisairas ihminen tekee. Se ei saa tehdä ihmisestä osaamatonta ja tyhmää. Voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta tätä vastaan me edelleen taistellemme päivittäin.

En esimerkiksi ajattele muistisairaiden ihmisten ”törsäilevän”, kun he käyttävät rahojaan. En ajattele muistisairaan karkaavan, kun hän lähtee ulos. En ajattele muistisairaan valehtelevan, kun hän kertoo asioita, joita ei minun tietääkseni ole tapahtunut. Muistiliiton toiminnanjohtajana punnitsen sanojani erityisen tarkasti. Muistiystävällisen Suomen nimissä toivon, että muutkin tekevät niin.

Kirjoittaja: