Oikeus omannäköiseen elämään

13.9.2016

Muistiliitto on muistutellut meitä jokaisen ihmisen oikeudesta hyvään elämään omalla tavallaan. Meillä jokaisella on omat tapamme elää ja olla.

Minulle tärkeitä asioita ovat mm.

1. Minua ei saa aamulla herättää aikaisin ilman todella hyvää syytä. Minulle ei kannata puhua juuri herättyäni eikä ainakaan vaatia, että kykenisin vastaamaan. Toisaalta aikaisin illalla on turha puhua nukkumaanmenosta.
  2. Ruoka on paljon muutakin kuin polttoainetta. Sen pitää olla hyvää, vaihtelevaa ja sitä pitää olla riittävästi. Korianteria en suostu syömään ja tillilihan kanssa en halua olla edes samassa huoneessa.
  3. Olen asunut kaupungissa, maalla ja taajamassa. Silti olen sielultani hyvin maalainen, joten kaupunkikerrostalossa en voisi elää onnellista elämää.
  4. Kesällä minua on helppo miellyttää. Olen täysin onnellinen niin kauan kun tunnen auringon lämmön ihollani. Kylmässä ja pimeässä minussa tulee zombie tai ihmishirviö, parasta on silloin jättää minut rauhaan tai alkaa suunnitella yhteistä aurinkolomaa.
  5. Toivon elämääni myös vaihtelevaa sisältöä. Minun pitää saada tavata muita ihmisiä, kulkea, nähdä ja kokea. Haluan myös tanssia ja nauttia musiikista (Hiphopia, räppiä, latinorytmejä tai kasariheavya minulle, kiitos. Humppa tappaa!)
  6. Vaikka pukeudunkin tylsästi ja hillitysti, haluan silti nauttia naiseudestani! Eli tukka pitää olla hyvin ja kynnet hoidetut.
  7. Vaikka olenkin täysin oikeustoimikelpoinen, haluan välillä tehdä järjettömiä asioita ja olla itselleni vaaraksi. Villi ja kevytkenkäinen elämä tarkoittaa kohdallani toisinaan viiniä, herkkuja ja valvomista. Saatan myös hairahtua ostamaan liian kalliit kengät tai laukun, käyttämään arkkurahat etelänmatkaan tai annan tunteen voittaa järjen autokaupoilla. Itse toki kannan vastuun siitä, ettei huikentelevainen elämäni loukkaa tai vahingoita muita.

Onneksi saan itse päättää arjestani. Toisaalta vanhenen vääjäämättä ja ehkäpä myös sairastun johonkin muistisairauteen. Onko minulla silti oikeus aikuiseen elämään, omiin mielenkiinnon kohteisiin ja omiin virheisiini? Entä kuka minun tarpeistani tietää tai osaa kertoa, jos en jostain syystä siihen itse pysty?

Suomessa on tällä hetkellä 193 000 jotakin muistisairautta sairastavaa ihmistä. Hoitokulttuurimme auttaa, hoivaa ja suojaa heitä sekä samalla rajoittaa heidän arkeaan monella tavalla. Voiko muistisairas elää oman näköistä elämää?

Oman tahtosi ja toiveesi tulevaisuuden varalta voit kirjata hoitotahtoosi. Lisätietoja Muistiliiton verkkosivuilla.

Muistiviikko

Ensi viikolla vietetään Muistiviikkoa sekä Maailman Alzheimer-päivää (21.9.). Muistiviikon teemana on Oikeus hyvään elämään kotiympäristössä.

Kirjoittaja:

aluejohtaja Minna Rosendahl
Varsinais-Suomen Muistiyhdistys ryVarsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsi

Minna_Rosendahl.jpg

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.