Muistojen joulu tänäkin vuonna

21.12.2016

Joulun hetket ja perinteet säilyvät tiukasti pakattuina muistimme sopukoihin. Siksi joulu on ihanaa aikaa myös muistisairaille ihmisille.

Joulu on muistojen aikaa. Muistan sen lapsuuteni joulun, kun joulupukin tullessa sukkahousuni alkoivat kutittaa aivan vietävästi. Äitini väitti minun rapsuttelevan kinttujani, koska ujostelin pukkia. Saattoihan se ollakin.

Muistan myös joulun Etelä-Koreassa. Olin ajatellut joulun olevan toisella puolen maailmaa kovin erilainen kuin kotosalla Suomessa. Mutta kun Soulissa sateli hiljaa lumihippusia, kaupoissa soivat tutut sävelmät ja ravintolan eteisessä tervehti joulukuusi, oli hyvinkin kotoisa olo. Joululta se todella tuntui, vaikka jouluaattoillalliseksi oli nuudeleita – ja hyviä nuudeleita olivatkin! Tuskin niitäkään niin elävästi muistaisin, jos ne eivät olisi jääneet mieleen juurikin Sen Joulun Nuudeleina.

Ja sitten on niitä asioita, jotka toistuvat samoina vuodesta toiseen. Lumiukko-animaatio televisiosta jouluaaton aamuna, kynttilöiden vieminen hautausmaalle päivän pimentyessä iltaan sekä ne iänikuiset, superherkulliset laatikot ja rosollit. Lumi, hiljaisuus, lämpö, yhdessäolo. Varpunen jouluaamuna ja Sylvian joululaulu.

Samoja asioita arvostavat myös muistisairaat läheisesi. Muistathan tänä jouluna myös heitä. Joulun perinteet – laulut, tuoksut ja tavat – tuntuvat tutuilta ja herättävät lämpöisiä muistoja vielä silloinkin, kun eilinen jo hämärtyy. Jouluperinteiden vaalimiseen ei tarvita edes sanoja, sillä läheisyys ja yhdessäolo riittävät.

Ollaanhan tänä jouluna läsnä toisillemme. Välitetään toisistamme. Se on joulun paras lahja.

Tässä vielä koottuna joulunajan ja vuodenvaihteen aukiolomme:

• Vertaislinja-tukipuhelin palvelee normaalisti vuoden jokaisena päivänä klo 17–21 numerossa 0800 9 6000 (maksuton)
  • Muistineuvo-tukipuhelin vastaa 27.12. ja 29.12.2016 sekä 2.–3.1. ja 5.1.2017 klo 12–17 numerossa 09 8766 550 (0,08€/min.+pvm)
  • Toimistomme puhelinvaihde on kiinni 22.12.2016–1.1.2017
  • Verkkokauppamme on auki läpi joulun, mutta tilauksia toimitetaan seuraavan kerran viikolla 2/2017

Rauhallista ja tunnelmallista joulunaikaa!

Kirjoittaja:

Heidi Härmä