Muistiperheen kylpyläloma

22.5.2019

Kylpyläloma Saarenmaalla on tullut meille tavaksi jo neljäntoista vuoden ajan. Vuosi 2004 kesällä olimme ensikertaa siellä ja sydämemme myös jäi sinne.

Saarenmaan pääkaupunki Kuressaari on pieni, mutta kuitenkin elinvoimainen ja tunnettu kylpylöistään. Ihmisten ystävällisyys ja vehreä luonto ovat asioita jotka innoittavat vuosi vuodelta lomailemaan Saarenmaalla.

Vuosien varrella olemme tutustuneet paikallisiin ihmisiin. Olemme olleet kolmessa eri kylpylässä, joista ensimmäiset vuodet kävimme Saarenmaan Valssi kylpylässä. Valssi oli vanhanajan kylpylä, mutta hoidot olivat hyviä ja kylpylän lääkäri erittäin kokenut konkari. Ullan oma lääkäri tunsi kylpylän lääkärin hyvin ja näin kuljetin terveisiä heiltä toisilleen Suomenlahden yli.

Kylpylän iltaohjelmassa oli usein tansseja, joka oli mukavaa illanviettoa ja samalla hyvää liikuntaa. Nykyisin Saarenmaan Valssi ei toimi enää kylpylänä, vaan hoivakotina.

Viimeiset vuodet olemme lomailleet Gran Rose kylpylässä, joka sijaitsee Kuresaaren keskustassa. Tänä kesänä menemme sinne jo kymmenettä kertaa. Pitkän talven jälkeen kylpylähoidot rentouttaa kroppaa ja mieli virkistyy. Kylpylän erikoisuuksina löytyy jopa seitsemän erilaista saunaa ja kylmäallas.

Kylpylän lääkärille kerroin muistisairaudestani ensimmäisellä vastaanottokerralla ja hän osoitti kiinnostusta avoimuuteeni kertoa sairaudesta. Hän kertoi edesmenneen äitinsä sairastaneen myös muistisairautta, mutta hän ei ollut koskaan halunnut puhua sairaudestaan. On ollut myös hyvä kuulla lääkäriltä, miten hän näkee muistisairaiden asioiden olevan Virossa. Kylpylän lääkärimme on hyvin lämminhenkinen ja hänestä on tullut meille erittäin hyvä ystävä ja saamme erityiskohtelua siellä ollessamme.

Kuvassa Ulla, Maie Pärn ja Jouni

Viime kesänä kerroimme lääkärille, että kirjoitamme blogeja Muistiliiton sivulle. Saimme luvan käyttää hänen nimeään ja kuvaa tässä blogissa.

Kirjoittajat:

Muistiaktiivit Ulla ja Jouni Rasi
ullarasi@gmail.comjounirasi@gmail.com

”Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.”