Muisti17-kampanja tavoitti lähes 1 200 kuntavaaliehdokasta

10.4.2017

Kampanjassa muistutettiin ehdokkaita ja äänestäjiä muistityön tärkeydestä (lue kampanjan tavoitteista lisää täältä). Kampanjan päätyttyä voimme iloksemme todeta, että muistijärjestöjen kampanjaan sitoutui 1 192 ehdokasta 183 eri kunnassa.

Muisti17_sitoutuneet.png

Paikallisyhdistykset kohtasivat ehdokkaita tapahtumissa, vaalitoreilla ja sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Varsinais-Suomen Muistiyhdistyksessä on panostettu etenkin sosiaaliseen mediaan, kertovat kampanjan eteen töitä tehneen opiskelija Totti Räsänen ja Muistiluotsin aluejohtaja Minna Rosendahl. Alueen ehdokkaat ovat tarttuneet hanakasti kampanjaan ja myös kertoneet siitä eteenpäin.

Kampanjointi herätti muistiyhdistyksessä harjoittelussa olevan Räsäsen pohtimaan yhdistysten tehtävää muistisairaiden ja läheisten etujen edistäjänä. ”Oma ymmärrys kasvoi siitä, että yhdistysten on saatava vaikuttaa kuntapäättäjiin. Ihanne olisi, että näistä asioista ei tarvitsisi pitää ääntä, mutta kun epäkohtia kerran on, niin vaikuttaminen kuuluu hommaan.”

Muistijärjestössä yhteistyö kuntapäättäjien kanssa jatkuu vaalien jälkeen. Varsinais-Suomessa tullaan kutsumaan kaikki muistityöhön sitoutuneet ja siitä kiinnostuneet kuntapäättäjät kuulemaan lisää aiheesta ja luomaan verkostoa, jonka voimin muistityötä edistetään yhdessä. Muisti17-kampanja onkin koonnut yhteen ainutlaatuisen joukon muistityöhön sitoutuneita ehdokkaita. Monet ehdokkaista lisäsivät valmiiseen sitoumuspohjaan myös itselleen tärkeitä näkökulmia. Alla muutamia esimerkkejä, ja paljon lisää sivustolla www.muisti17.fi.

Sitoudun kuulemaan kotikuntani muistisairaiden ja läheisten ääntä. Sitoudun ottamaan ikäpoliittisissa asioissa yhteyttä lähimpään muistiyhdistykseen. Äitini on muistisairas ja olen luvannut hänelle hyvän hoidon ja asumisen kotonaan mahdollisimman kauan. Meillä on jo käytössä tarvittava ulkopuolinen apu ja etenemme sairauden kulun mukaan. Ainut toiveeni on, että äidilläni on hyvä ja turvallinen olo, loppuun saakka. Kaikilla muistisairailla on siihen oikeus. Suomessa on onneksi hyvää ammattiapua tarjolla, mutta omaishoitajat ovat kullanarvoinen asia. Heitäkin on tuettava jaksamisessa.

Päivi Pietarinen, Perussuomalaiset, Liperi

Tavoitteenani on muistiystävällinen Raahe. Olen mukana rakennusjoukoissa. Sitoudun kuulemaan kotikuntani muistisairaiden ja läheisten ääntä. Sitoudun ottamaan ikäpoliittisissa asioissa yhteyttä lähimpään muistiyhdistykseen. Sairaus on vakava ja raskas henkilökohtaisesti sekä eritoten lähiomaisille. Erityisesti arvostan niitä vapaaehtoistyötä tekeviä henkilöitä, jotka herättelevät meitä kanssaeläjiä pitämään huolta omista elintavoista joilla voidaan ehkäistä ja vaikuttaa sairauden syntyyn.
ISO KIITOS!

Risto Rautio, Vasemmistoliitto, Raahe

Tavoitteenani on muistiystävällinen Oulu. Olen mukana rakennusjoukoissa. Sitoudun kuulemaan kotikuntani muistisairaiden ja läheisten ääntä. Sitoudun ottamaan ikäpoliittisissa asioissa yhteyttä lähimpään muistiyhdistykseen. Annan mielelläni myös koulutusta muistisairaiden ja heidän lähimmäisten kodin turvallisuuteen liittyvissä asioissa.

Antti Rautio, Kansallinen Kokoomus, Oulu

Sitoudun huomioimaan kaikissa päätöksissä muistisairaiden ja heidän omaistensa näkökulman. Olen itsekin perhehoitaja, meillä on muistisairas ollut perhehoidossa 1,5 vuotta. Hänestä huomattiin aivan uusia taitoja ja hienoja ominaisuuksia perhehoidon aikana. Haluan olla lisäämässä perhehoidon osuutta vanhusten hoidossa. Kotihoitajien työ on todella tärkeää ja vaativaa. Heidän työtään pitäisi pystyä jotenkin tukemaan ja auttamaan.
Laadulla käsitetään usein, että on hyvät seinät, puitteet ja hoidossa käytetään kellolla ja euroilla mitattavia asioita, mutta varsinaisen hoitotapahtuman "sisäinen" laatu on lämpöä, ymmärrystä, huomioimista ja turvaa eli miten vanhus kohdataan. Hyvä hoito on asiakkaan kohtaamista, vuorovaikutusta ja hyvä tunne hoidettavalla. Tämän eteen teen työtä.

Veikko Hyttinen, Vihreä liitto, Pudasjärvi

Kirjoittaja: