Muisti15-kampanja päättyy – ”Haluan välittää, innostua, huolehtia ja muistaa!”

Muisti15-kampanja päättyy

"Haluan välittää, innostua, huolehtia ja muistaa!"

20.4.2015

Muistiliitto haastoi eduskuntavaalikeväänä kaikki ehdokkaat sitoutumaan muistiystävällisen Suomen tavoitteisiin. Muisti15-kampanja tavoitti upean joukon ehdokkaita, allekirjoituksia kertyi yhteensä 761. Heistä eduskuntaan valituiksi tuli 72.

Olemme kevään aikana iloinneet jokaisesta kampanjaan mukaan lähteneestä. Suuri kiitos kaikille muistisairaiden ja omaisten asian tärkeäksi kokeneille ehdokkaille! Voimme olla oikein tyytyväisiä kampanjan tuloksiin. Joissakin puolueissa ja vaalipiireissä jopa yli puolet ehdokkaista allekirjoitti sitoumuksen. Muistisairaiden ja läheisten asema sekä muistisairaudet kansanterveydellisenä haasteena ovat todellakin koko kansan asia.

Kampanjan aikana on ollut erityisen mielenkiintoista käydä läpi ehdokkaiden palautetta ja perusteluja. Lotta Aholan (KOK, Keski-Suomi) perustelu "Haluan välittää, innostua, huolehtia ja muistaa!" kiteyttää hyvin kampanjan hengen. Ehdokkaiden viestit ovat antaneet vahvistusta sille tärkeälle työlle, jota muistijärjestö tekee.

Kampanja tehtiin yhdessä Muistiliiton 43 paikallisyhdistyksen kanssa. Muisti15-kampanjaan liittyen järjestettiin vaalitapahtumia ja kohdattiin turuilla ja toreilla ehdokkaita. Yhdistystoimijoiltamme on löytynyt niin aktiivisuutta kuin intoakin muistuttaa tulevia päättäjiä muistiasioista. Erityisen tyytyväisiä olemme mukaan lähteneistä vapaaehtoisista. Kasvot kampanjalle antoivat Markku, Ilona ja Tuula, jotka jakoivat kokemuksiaan kampanjavideoilla. Kiitos kaikille aikaansa antaneille!

Muisti15-kampanja päättyy, mutta työ muistiystävällisen Suomen puolesta jatkuu. Vaalihumun laskeuduttua lähestymme kaikkia sitoumuksen allekirjoittaneita kansanedustajia ja virittelemme yhteistyötä. Muisti15-kampanjassa esiin nostettuihin tavoitteisiin voi sitoutua koko vaalikauden ajan, joten pyrimme myös laajentamaan muistiystävällisten päättäjien verkostoa.

Samaan aikaan muistiystävällinen Suomi on meidän kaikkien asia. Tutustu esimerkiksi tähän infograafiin, johon on koottu viisi neuvoa muistiystävälliseen arkeen!

Lisätietoa:

Kirjoittaja: