MediYogaa muistin kuntoutukseen

11.6.2018

Miten MediYoga voi auttaa muistikuntoutujaa ja toimia hyödyllisenä kuntoutuksen välineenä etenevää muistisairautta sairastavalle? Jooga tarjoaa mainion tavan pitää huolta niin fyysisestä kuin emotionaalisestakin puolesta, ja sen hyvää tekevät vaikutukset sopivat mainiosti myös sairastuneen omaisten itsehoitomenetelmäksi.

MediYoga on Suomessa vielä uusi ja sikäli ainutlaatuinen joogamuoto. Se on rantautunut Suomeen naapurimaastamme Ruotsista, jossa se on käytössä tällä hetkellä jo yli 200 sairaalassa ja kuntoutuslaitoksessa. Se on erittäin rauhallinen, rentouttava ja terapeuttinen joogan muoto, joka on sovellettu erityisryhmille toimimaan länsimaisen lääketieteen tukena.

MediYogan avulla hoidetaan Ruotsissa muun muassa sydänsairauksia ja verenpainetta, selkävaivoja, työuupumusta, stressiä, masennusta, migreeniä ja jännityspäänsärkyä, unettomuutta, kroonista kipua sekä neurologisia sairauksia, kuten Parkinsonin ja Alzheimerin tautia.

Tutkittu juttu

MediYogasta on tehty useita kliinisiä tutkimuksia eri sairaaloissa Ruotsissa ja Yhdysvalloissa, joissa on pystytty todistamaan sen positiiviset vaikutukset terveyteen ja stressitason laskemiseen kehossa.

Laajan tutkimuksen perusteella muun muassa Tukholman pohjoispuolella sijaitseva Danderydin sairaala tarjoaa kaikille sydänpotilaille kuntoutuksena MediYogaa infarktin jälkeen. Kaikilla MediYogaa opettavilla henkilöillä on peruslääketieteellinen osaaminen (lääkäri, sairaanhoitaja, lähihoitaja, fysioterapeutti tms.).

MediYoga on tietoista läsnäoloa. Tietoiseen läsnäoloon pohjautuvalla harjoittelulla voidaan tutkitusti saada positiivisia vaikutuksia myös työmuistin toimintaan. Tämä johtuu läsnäolon taidon vahvistumisesta ja siitä, että ajatukset harhailevat vähemmän. Toisin sanoen tarkkaavaisuus ja havaintojen tekeminen vahvistuvat arjessa. Jooga ja sen mukanaan tuoma rentoutuminen tekee tilaa myös luovalle ajattelulle.

Journal of Alzheimer's Disease esitteli keväällä 2017 Helen Lavretskyn ja tutkijaryhmänsä suorittaman intervention tuloksia. Kolmen kuukauden jooga- ja meditaatiokurssi auttoi vähentämään lievää kognitiivista heikentymää kokevan sekä kognitiivisia että emotionaalisia ongelmia.

Muistin kehittymistä mitatessa jooga vastasi muistiharjoittelua, mutta lisäksi se auttoi myös mielialaan, ahdistukseen ja sopeutumiseen. Tämä on merkittävää, sillä kognitiivisten kykyjen heikentyminen on henkisesti raskasta. (Lähde: Journal of Alzheimer’s Disease 10.5.2017).

Mitä MediYoga sitten on?

MediYogan juuret ulottuvat yli 5 000 vuoden taakse Pohjois-Intiaan ja klassiseen kundaliinijoogaan. Kehittäjä Göran Boll sovelsi ja muokkasi sen 90-luvulla erityisesti erityisryhmät huomioivaksi joogan muodoksi.

Tärkein asia MediYogassa on pitkä ja tietoinen syvähengitys, joka joogafilosofian mukaan ilmentää ihmisen elämänvoimaa. Usein emme juuri kiinnitä huomiota hengitykseemme, ja se on tiedostamatonta. Kun olemme innoissamme, hengitämme pinnallisesti ja nopeasti. Kun olemme rauhallisia, on hengityskin syvempää ja hitaampaa. Hengitys heijastaa suoraan tunnetilojamme.

Tutustumalla joogan tarjoamiin erilaisiin hengitysharjoituksiin voimme oppia vaikuttamaan positiivisesti hyvinvointiimme. Tietoinen hengityksen muutos vaikuttaa suoraan fyysiseen, emotionaaliseen ja henkiseen harmoniaamme sisällämme.

Yhteen MediYoga-tuntiin kuuluu syvähengitysharjoituksia, yksinkertaisia hitaasti tehtäviä liikkeitä oman toimintakyvyn mukaan sekä pitempi rentoutus- ja lyhyt meditaatioharjoitus. Kaikki liikkeet tehdään lattialla maaten/istuen tai istuen tuolilla, riippuen henkilön terveydentilasta.

Kirtan Kriya-niminen meditaatio ei edellytä yliliikkuvia niveliä tai syvien lihasten maksimaalista hallintaa, vaan perustuu monotoniseen mantraan ja pieniin käsiliikkeisiin.

Hyviä kokemuksia

Olen itse kouluttautunut MediYoga -ohjaajaksi Ruotsissa, ja tällä hetkellä käyn Tukholmassa opettajakoulutusta. Suomessa muistipuolella olemme testanneet MediYogaa muun muassa Päijät-Hämeen Muistiyhdistyksessä, joka on tarjonnut etenevään muistisairauteen sairastuneille mahdollisuutta tutustua MediYogaan ja hengitysharjoituksiin jo useamman kerran.

Myös Kuopiossa, Pohjois-Savon Muistissa on kokeiltu MediYogaa, mindfulnessia ja hengitysharjoituksia työikäisenä sairastuneiden kuntouttavana toimintana Muistijuniorit-ryhmässä niin sairastuneille kuin omaisillekin.

Kokemukset ovat olleet todella positiivisia, ja jooga on otettu innostuneesti vastaan. Muistijuniorit-ryhmä kertoi koettuina hyötyinä muun muassa hengitysharjoitusten positiiviset vaikutukset mielialaan, rentoutumisen kyvyn, joogaharjoituksen helppouden (teimme tuolilta kaikki harjoitukset), kehonhuollon ja tasapainon vahvistamisen mahdollisuudet.

Jooga tekee hyvää

Jooga on tietoista hengittämistä, liikettä ja pysähtymistä. Se voi yhdelle olla filosofiaa, toiselle meditaatiota ja kolmannelle asento- tai hengitysharjoituksia. Minulle se on läsnäoloa, pysähtymistä itsen äärelle. Päivittäistä kysymistä itseltä, kuinka voin ja mitä voin tehdä itselleni, jotta voin paremmin.

Se on hengittämistä ja elämän pienistä asioista nauttimista ja elämän kokemista kauniina niillä resursseilla ja elämän palapelin paloilla, jotka ovat kulloinkin käytettävissämme ja oman näköisen elämän elämiseksi.

MediYogan avulla kuntoutuja voi huoltaa ja hoitaa itseään sekä ottaa tärkeää aikaa itsen kuuntelulle. Mielessä ja kehossa on valtava potentiaali, jonka valjastamiseen tarvitaan pysähtymistä. Lempeät liikkeet yhdistettynä tietoiseen hengitykseen hoitavat niin fyysistä kuin emotionaalistakin puolta.

Voin lämpimästi suositella tutustumista MediYogaan ja sen hyvää tekeviin vaikutuksiin.

Kirjoittaja:

Hanna-Reetta Metsänheimo
geronomi AMK, MediYoga-, Hathajooga- ja BarnYoga-ohjaaja
p. 044 213 3904, intiankuu@gmail.com

Metsänheimo Hanna.jpg

Kirjoittaja on yrittäjä Intiankuu-joogayrityksessä sekä tekee töitä Kuopion Kansalaisopistolla sekä tuntiopettajana (Muistikoulut, Liikuntaa Muistille -kurssit ja MediYoga).

 
Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.