Mahdollisimman pitkään kotona – löysä linjavalinta

20.12.2017

Kun yhteiskunta jo vuosia sitten, ministeri Hyssälän suulla, halusi nostaa omaishoitajuuden agendalle, saatoin sitä silloin vielä työssäkäyvänä ja terveen miehen vaimona pitää taas yhtenä ”kepulaisjekkuna” työllistää haja-asutusalueiden naisia ja sitouttaa heitä kotiin. Niin en enää ajattele.

Oma prosessini on siinä vaiheessa, että ihmettelen suuresti, miksi yhteiskunta (hallitus, STM, Kuntaliitto) ei ole pystynyt parempaan kuin yleislinjaukseen ”mahdollisimman pitkään omassa kodissa”. Se on löysähkö ylätason linjaus, jonka alle muistisairaan ja läheisten arki asettuu. Kukapa ei haluaisi elää omassa kodissaan? Mutta voiko samalla kodista tulla omaishoitajalle vapaaehtoinen vankila?

Slogan ”kotona omassa kodissa” on tehokas, mutta yhdessä hallituksen kärkihankkeen "parasta elämää kotona" -sloganin kanssa se on pelottavan ontto, mikäli ei samalla varmisteta kotona elämisen edellytyksiä, kuten omaishoitajan jaksamista, kotona tarvittavien ja tilanteen mukaan räätälöityjen palvelujen kehittämistä, lähiyhteisön tuen varmistamista.

Kirjoittaja:

Julkaisemme kirjoituksen poikkeuksellisesti ilman nimeä

______________________

Tämä teksti on vierasblogi, jonka sisältö vastaa kirjoittajan omaa näkemystä käsiteltävästä aiheesta. Kirjoitus ei välttämättä edusta Muistiliitto ry:n virallista kantaa.