Lapin voimaa

Lappi on alueena uniikki, ei vain luontonsa ansiosta vaan myös vapaaehtoistoimijuuden ja yleisen talkootyökulttuurin puolesta. Lappi on maakuntana iso –suurin maakuntamme kattaen kolmanneksen koko  maamme pinta-alasta. Etäisyydet ovat pitkiä ja ihmiset ovat harvassa. 180 000 ihmistä, noin
kaksi asukasta neliökilometrillä. Joka paikkaan ei ammattilainen voi ehtiä käymään, eikä kaikilla ole omaisia lähellä. Tämä on se, mihin vapaaehtoisia tarvitaan. Antamaan aikaansa ja olemaan lähellä. Ihminen ihmiselle.

Suuren kokonsa takia Lapissa ollaan järjestelmällisiä. Joka viikko ei voida käydä toisella puolella maakuntaa, eikä jokaista reissua voida tehdä erikseen. Matkoja tehdään yhdistelemällä kuntia saman päivän hommiksi. Mutta silti kaikkialla käydään säännöllisesti, eikä ketään jätetä yksin. Lapin Muistiyhdistys käy säännöllisesti jokaisella alueella ryhmien, muistikahviloiden ja vapaaehtoisille tarkoitettujen vertaistapaamisten, Voimapäivien parissa. Tämän lisäksi uusia vapaaehtoisia koulutetaan säännöllisesti ympäri Lappia. Uutuutena tänä keväänä kokeillaan vapaaehtoistoiminnankoulutuksen verkkokoulutusta. Tavoitetaan lappilaisia sijainnista välittämättä. Mahdollistetaan toimintaan osallistuminen sellaisellekin, joka ei juuri pääse fyysisesti paikalle.

Lappiin kuuluu vahvoja perinteitä, mutta selviytyminen etäisyyksien keskellä vaatii innovatiivisuutta ja luonnetta. Ja sitoutumista toimintaan. Ja sitouttamista toimintaan. Lapin Muistiyhdistys järjestää kerran vuodessa vapaaehtoisille Voimaseminaarin, koulutuksellisen vertaistapaamisen, jossa Suomen parhaat asiantuntijat kertovat mielenkiintoisista aiheista. Huhtikuun lopulla järjestettävässä seminaarissa oli tänä vuonna 80 osallistujaa. Pieni osa heistä oli muistiyhdyshenkilöitä ja suuri osa vapaaehtoisia. Ympäri Lapin maakuntaa.

Kaksipäiväisen tilaisuuden kruunasi ensimmäisen päivän iltana vietetty vapaaehtoisten Kiitosjuhla. Herkullisen ruuan ja juhlapuheiden lisäksi tilaisuudessa saatiin nauttia koskettavasta tanssitaiteesta Ninni Perkon ja Tiia Hämäläisen taitavan esityksen avulla. Esitys ”Vain rakkaudesta 2” on muistisairautta ja omaishoitajuutta kuvaava tanssiteos, joka tanssin ja Jarmo Saaren upealla musiikilla kuvaa sitä haurautta, mitä muistisairaus tuo parisuhteeseen ja elämään ylipäätään.

Kiitosjuhlassa palkittiin vapaaehtoisia. Lapissa kaksi suurinta vapaaehtoistoimijoiden joukkoa ovat Muisti-Kaverit ja Muistitukihenkilöt. Ensimmäiset tukevat muistisairaita ihmisiä ja jälkimmäiset muistisairaiden läheisiä. Valinta toteutettiin Voimapäiville osallistuneiden äänestyksellä. Vuoden Muisti-Kaveriksi äänestettiin kittiläläinen Pirkko ja Vuoden Muistitukihenkilöksi posiolainen Muisto. Pitkään toiminnassa olleet palkitut olivat onnellisen yllättyneitä ansaitusta huomiostaan ja Pirkko räppäsi lopuksi vielä upean teoksen.

Lappi osaa yllättää aina positiivisesti. Lapin taika ei ole vain huuhaata, van todellista lämpöä, rakkautta ja välittämistä. Toisista ihmisistä, luonnosta ja elinympäristöstä. Onnea Lappi, olette huippuja!

Kirjoittaja: